Tidligmusikk-program med den engelske Purcells fineste teatermusikk, virtuose og strålende blokkfløytekonserter av italienerne Corelli og Vivaldi, og til slutt den internasjonale Händels dansemusikk fra stor festivitas på Themsen.

Inn i musikken kl 18.30 i VIP-rommet. 

Shakespeares populære komedie En midtsommernattsdrøm var modell for Purcells semi-opera The Fairy Queen fra 1692. Dronningen i tittelen refererer til Titania, eventyrenes dronning. Verket inneholder stykker som rammer inn handlingen i stedet for å gi kontinuerlig lyd, som i italiensk opera fra det 17. århundre. The Fairy Queen inneholder noe av Purcells fineste teatermusikk. Suiten med sine ulike dansesatser viser Purcells karakteristiske og personlige stil, hvor rytmisk spenst og livfull kontrapunktikk forenes med melodisk dristighet.

Corelli personifiserte på lang vei  den italienske stilen: sentralt var vekten på det melodiske og sangbare, musikken skulle være behagelig for øret, følelsesmessig ekspressiv og skulle vise frem utøveren fra sin beste side. Corelli skrev ingen vokalmusikk, kun ensemblemusikk for fiolin. Hans blokkfløytekonsert i A-dur (transkribert av Geminiani fra Corellis fiolinsonate op.5, nr. 11) har fem satser og har typiske kjennetegn for Corellis stil: mange sekvenser, omtrent ingen kromatikk, uttrykksfullt og melodisk

Vivaldis blokkfløytekonsert ble skrevet for «flautino» – det minste medlemmet av blokkfløyte-familien. Solopartiet i denne halsbrekkende konserten er mer virtuost og krevende enn vanligvis hos Vivaldi, så han må sannsynligvis hatt en briljant utøver i tankene. Mønsteret i konserten er typisk Vivaldi: de to yttersatsene er virtuost blendende, og den sakte andresatsen er svært ekspressiv i tiltende sicilianorytme.

Händel møtte Corelli på sin studietur til Italia, og da han senere flyttet til London, tok han med seg den italienske stilen. Der klarte han på mesterlig vis å forene tysk, italiensk og engelsk stil. Hans lystige Vannmusikksuite ble komponert i 1717, etter ønske fra kong Georg 1, som ønsket en utendørs konsert på Themsen. Kongen bivånte det hele fra sin private båt, mens de 50 musikerne spilte i nærheten. Suiten består av en stor og mektig ouverture og elegante dansesatser. Det majestetiske verket ble svært godt mottatt av kongen, og bidro til Händels enorme popularitet i London.

BILLETTER

Denne konserten inngår i Hovedserien.
Kjøp abonnement til her.

 

MEDVIRKENDE
Peter Whelan, dirigent
Maurice Steger, blokkfløyte

PROGRAM
Purcell: Suite fra ‘The Fairy Queen’, utdrag av Peter Whelan
Francesco Geminiani: Blokkfløytekonsert i A-dur etter Arcangelo Corellis Sonata op. 5 nr. 11
Vivaldi: Blokkfløytekonsert i C-dur
Händel: Water Music, Suite nr. 1