Stavanger Symfoniorkesters konserter 19. og 20. mars er dessverre avlyst. Har du kjøpt løssalgsbillett vil den bli refundert direkte til kortet du betalte med. Kjøpte du over disk i konserthuset, henvender du deg samme sted. For abonnenter vil SSO komme tilbake til eventuell kompensasjon når det totale omfanget er kjent.

I kveld har Stavanger-komponisten Øyvind Mæland premiere på nytt orkesterverk. Ungarske Béla Bartók og tsjekkiske Antonín Dvořák skrev noen av sine aller fineste verk i New York. I kveld får vi høre to av dem.

Mæland er en lovende komponist fra Stavanger. I kveld er det verdenspremiere på Mælands nye orkesterverk; Tales off Balance. Mæland uttaler selv om sitt nye verk: «Tales of Balance er fortellinger om balanse, og en historie ute av balanse. Musikalsk gir balansegangen seg utslag i blant annet vekslende intonasjon (en G er ikke nødvendigvis en G…), haltende rytmer, underlige temposkift, vekslingen mellom våte og tørre klanger, og mellom  høyre og venstre side av orkesteret. Musikken forsøker stadig å finne en strøm den kan følge – en balansert, behagelig, bedøvet flyt – og klarer det nesten.»

Tales off Balance er komponert som en del av KUPP-prosjektet, et nytt utviklings-, nettverks og promoteringsprogram for unge komponister, initiert av Norsk Komponistforening og Music Norway.

Ungarske Béla Bartók og tsjekkiske Antonín Dvořák skrev noen av sine aller fineste verk i New York. I kveld får vi høre to av dem.

Historien om Bartóks bratsjkonsert minner om den romantiske fremstillingen av Mozarts Rekviem. Vi ser alle for oss komponisten på dødsleiet, febrilsk skrivende, omkranset av noteark mens livskraften tappes ut av ham. Det var slik den uhelbredelig syke Bartók skrev konserten for bratsj og orkester i 1945.

I likhet med Dvořáks 9. symfoni ble den skrevet i New York, etter Bartóks flukt fra Europa etter krigsutbruddet i 1940. Den fenomenale suksessen med det symfoniske verket Konsert for orkester i 1943 spredte ryktet om den ungarske mester, og i 1944 mottok han bestilling på en bratsjkonsert fra den fremstående bratsjisten William Primrose. På dette tidspunktet arbeidet Bartók allerede med en fiolinsonate til Yehudi Menuhin, og sin siste klaverkonsert. Han fikk diagnostisert uhelbredelig leukemi omtrent samtidig med bestillingen fra Primrose, men gikk inn i oppgaven med ukuelig dødsforakt.

Da Bartók døde noen måneder senere, var konserten knapt mer enn en bunke usorterte skisser. Samtidig viste det seg, etter hvert som hans gode venn og komponistkollega Tibor Serly fikk orden på haugen med håndskrevne noter som han fant ved Bartóks dødsleie, at notatene inneholdt substans til en komplett komposisjon i tre satser. Det var nettopp Serly som fullførte partituret, og i 1949 ble konserten urfremført av Minneapolis Symphony med William Primrose som solist.

Omstendighetene omkring tilblivelsen av Dvořáks 9. symfoni er hyggeligere. Filantropen Jeannette Thurber hadde invitert Dvořák til New York for å undervise i komposisjon ved National Conservatory of Music. Etter den spede starten under George Washington hadde USA vokst til en stormakt. Nå ønsket Thurber å bidra til at landets komponister fikk en egen, musikalsk stemme, Dvořáks oppgave var å være en slags mentor for denne prosessen.

Dvořák startet arbeidet med symfonien med det samme. Tydelig inspirert av alle de nye inntrykkene dette kontinentet hadde å by på, skrev han sitt viktigste verk noensinne. Få dager før den ble urframført av New York Philharmonic skrev han verkets tittel på partituret; ”Z nového světa“ …. Fra den nye verden. Premieren ble en fenomenal suksess, og siden har symfonien vært blant de aller mest spilte verk i den klassiske litteraturen.

torsdag 19. mars kl. 19:30
Fartein Valen, Stavanger konserthus

Program

Mæland: Tales off Balance - Verdenspremiere!
Bartók: Bratsjkonsert
Dvořák: Symfoni nr. 9, "Fra den nye verden"

Medvirkende

Eivind Gullberg Jensen, dirigent
Antoine Tamestit, bratsj