Program

Edvard Grieg (1847-1903):
Haugtussa Op. 67 (1895) 32 min.
Det Syng
Veslemøy
Blåbærli
Møte
Elsk
Killingdans
Vond Dag
Ved Gjetlebekken

Siri Karoline Thornhill, sopran
Ida Mo Schanche, klaver

Edvard Grieg:
Strykekvartett i g-moll Op. 27 (1877) 36 min.
Un poco Andante - Allegro molto ed agitato
Romanze
Intermezzo
Finale. Lento - Presto al Saltarello

Emily Davis, fiolin
Ivana Jasova, fiolin
Davis Sliecans, bratsj
Ilmari Hopkins, cello

Sted

Fartein Valen, Stavanger konserthus

I sangsyklusen Haugtussa, opus 67, for sopran og piano, var Edvard Grieg inspirert av Arne Garborgs diktsyklus Haugtussa (1895). Teksten i sangene er utdrag Garborgs dikt.

Syklusen starter naturmystikken i «Det Syng». Etter åpningen følger melankolske «Veslemøy», før klimakset blir nådd i de midterste kjærlighetssangene; «Møte» og «Elsk». Disse to følges av hver sin lystige vise ved sin side, nemlig «Blåbærli» og «Killingdans». Mot slutten blir det melankolsk igjen i «Vond Dag», før syklusen avrundes slik den sluttes, i naturen «Ved Gjetlebekken».

Hovedpersonen Veslemøy er ei gjeterjente som har evner som andre ikke har, og som derfor ikke finner en rom for personligheten sin i bygdesamfunnet. Hun bruker naturen for å lete etter svar på sine lengsler og spørsmål.

 

Strykekvartetten i g-moll ble komponert i 1877 og 1878. Verket utstråler sjarm og letthet, med en melodisk kvalitet som minner om noen av Griegs beste sanger eller pianostykker. En spesiell sanglignende figur gjentas gjennom hele verket. Kvartetten kan minne om en sonate, uten å strengt bundet av konvensjonene. Scherzo-delen gir assosiasjoner til norske bondedanser, mens finalen beveger seg glad og livlig med en saltarello-rytme. Alt i alt er det et verk som man blir glad i, det varmer hjertet på den måten Griegs musikk så ofte gjør.

 

Kammerfest i Valen-serien møter du musikere fra SSO. Her spiller de musikk de selv har valgt ut, noe som skaper en personlig og unik ramme rundt konsertopplevelsen.

Som publikum inviteres du til å sitte rundt musikerne på podiet eller på korbalkongen, slik at du kommer ekstra tett på framførelsen.