Program

Maurice Ravel (1875-1937), arr. T.O Larsen:
Ma mère l'oye M. 60 (1911-1912) 26 min.

Edvard Grieg (1843-1907), arr. T.O Larsen:
Lyrisk suite Op. 54 (1904) 12 min.

Antonin Dvorák (1841-1904):
Serenade for blåsere i d-moll, B. 77 (Op. 44) (1878) 25 min.

Sted

Fartein Valen, Stavanger konserthus

Ma Mère l’Oye av Maurice Ravel er en musikalsk skildring inspirert av eventyr fra Charles Perraults samling Mother Goose. Verket ble opprinnelig komponert som en serie enkle pianostykker for fire hender, dedikert til Cyprian Godebskis barn Mimie og Jean. Ravel orkestrerte senere stykkene, og utvidet verket til å inkludere preludier og mellomspill, inspirert av Jacques Rouchés ide om å lage det om til et ballettstykke. Verdenspremieren fant sted i Paris i 1912, og inneholder scenarier som spenner fra Søvnigjengen og Skjønnheten og udyret, til Tommeliten og Prinsesse Laidronnette. Ma Mère l’Oye avsluttes vakkert og følelsesladet, hvor prinsen og prinsessen velsignes av den gode feen og lever lykkelig i all evighet, en perfekt avslutning på Ravel’s musikalske eventyr.

Edvard Grieg komponerte og publiserte omtrent 60 såkalte av sine Lyriske stykker for piano over en periode på nesten 40 år, fra hans første virkelige kreative utbrudd til bare noen få år før hans død i 1907. I kveld får vi høre fire av dem i den sjarmerende orkestrale Lyriske suiten.

Antonin Dvoráks Serenade for blåsere i d-moll ble skrevet på bare to uker i januar 1878. Den viser hans talent for elegante melodilinjer og ensemble-skriveri, og er inspirert av slaviske folkerytmer og harmonier. Til tross for fraværet av fløyter, utstråler verket letthet og sjarm, med en åpningsbevegelse i Moderato quasi-Marcia og en sjarmerende Minuetto i bohemsk sousedská-stil. Serenaden hadde sin premiere i Praha den 15. november 1878, og ble raskt anerkjent og støttet av Brahms for sitt friske preg og popularitet blant blåseinstrumentmusikere og entusiaster.

I Kammerfest i Valen-serien møter du musikere fra SSO. Her spiller de musikk de selv har valgt ut.

Som publikum inviteres du til å sitte rundt musikerne på podiet, samt på korbalkongen. Du kommer ekstra tett på framførelsen, og konsertopplevelsen blir personlig og unik.