Stavanger Symfoniorkester har valgt Stemmen som et underliggende tema denne sesongen, og man kan godt si at stemmen var et underliggende tema for Mozarts komponistgjerning.

Selv om Mozart skrev for nær sagt alle typer instrumenter, ensembler og orkestre, var det operaen som lå hans hjerte nærmest, med hele dens oppbud av drama, spillopperi, intriger og spektakulære dansescener. Det var her Mozart kunne ta i bruk hele sitt kompositoriske mesterskap. Det er dessuten viktig å huske hvilken tid han levde i. Mens det klassiske konsertlivet (og oppdragsgiverne komponistene hadde skrevet for) tradisjonelt hadde hørt hjemme i kirker og adelige slott, hadde folket fått sin egen stemme i de relativt frie og folkelige opera- og teaterhus der librettistene og komponistene stod mye friere til å fortelle sine egne historier. Europa endret seg dramatisk, den franske revolusjon var i full gang da Mozart skrev Tryllefløyten for et lite folketeater i utkanten av Wien. Denne profesjonelle spagaten tok til slutt knekken på ham, og Mozart døde fattig og utkjørt etter et knapt tiår som fri kunstner, 35 år gammel.

Franz Schubert sitt liv ble enda kortere, og for Schubert selv var det meste av det en lutfattig tragedie. Det eneste som lå igjen etter ham var en liste over utslitte klær, og store bunker med musikk han hadde skrevet, som slekten pliktskyldig tok vare på i mange år. Det var Robert Schumann som nærmest ved en tilfeldighet oppdaget det enorme partituret som viste seg å være symfoni nr. 9. Etter hvert bladde flere seg videre nedover i bunkene, og oppdaget et livsverk nesten uten sidestykke i musikkhistorien. Kammermusikk, orkestermusikk, operaer og oratorier, symfonier, og ikke minst alle Liedene; dikt arrangert for sang og piano; noe av det aller fineste som er skrevet for stemmen.

Nesten ingenting av alt det Schubert skrev ble trykket eller framført mens han levde. Vi som lever etter ham får bare være takknemlige for storebroren Ferdinands framsynthet da han tok vare på alt det Schubert hadde skrevet gjennom livet sitt, og Robert Schumann som gjenoppdaget det.

Jan Willem de Vriend, dirigent
Bror Magnus Tødenes, tenor

Mozart: Lucio Silla, overture
Mozart: Titus, Ah se fosse intorno al trono
Mozart: Tryllefløyten, dies bildnis ist bezaubernd schön
Mozart: Adagio og fuge
Mozart: Titus, Se all’impero, amici Dei
Schubert: Symfoni nr 9, C-dur