Som de impresjonistiske kunstmalerne, har også komponister forsøkt å fange inn havet med alle dets skiftende stemninger – fra morgengry til skumring, bølgenes og vindens lek.

I ouverturen fra 1833 maler Mendelssohn et fantastisk sjølandskap basert på legenden om Melusine, en vann-nymfe som gifter seg med Grev Raymond, forutsatt at han aldri ser henne en lørdag – dagen hun ikler seg havfrueskikkelse. Stor lykke omslutter de to elskende, frem til adelsmannen oppdager hennes hemmelighet og hun må for- bli i sin havfrueform for alltid. Ouverturen skildrer ikke detaljene i historien, men formidler heller historiens poetiske essens, og dens lyse, skinnende kvaliteter fanger musikken vakkert inn i eventyret.

I Une barque sur l’océan (En båt på havet) fra 1905 maler Ravel havet som på et enormt lerret; han bruker hele orkesteret, som kan reflektere det endeløse havet. Midt i verket går havet fra fredelig stemning til storm, og bygger seg opp til et stort klimaks, og dynamikk blir brukt for å illustrere havets uberegnelighet. Båten overlever stormen, og en myk erindring av åpningen bringer verket til en fredelig avslutning.

I La Mer portretterer Debussy havets konstante forandringer, dets lys, vind og bølger. Men kritikerne, derimot, så verken lyset eller havet ved urfremføringen i 1905. La Mer brøt med konvensjonene med sin uvanlige orkestrering og vågale harmonikk. Verket skapte kontrovers til og med under prøveperioden, hvor fiolinistene skal ha knyttet lommetørklær på tuppen av buen i protest og for latterliggjøring. Verket oppnådde ikke publikums enstemmige bifall før det ble fremført igjen i 1908, da med komponisten selv som dirigent.

Deutsch’ Okeanos for orgel og orkester ble komponert i 2014–15. Okeanos var i gresk mytologi en personifisering av urstrømmen som omkranset hele jorden. Formmessig følger verket prinsippene om det gylne snitt, hvor lengden av hele verket og de individuelle satsene er matematisk relatert. De fire satsene er også inspirert av de fire elementene vann, luft, jord og ild. Orgelet fungerer som en virtuos solist, men beriker også de mangeartede orkesterfargene.

MEDVIRKENDE
Kwame Ryan, dirigent
Wolfgang Kogert, orgel

PROGRAM
Mendelssohn: Die schöne Melusine, ouverture
Deutsch: Okeanos, orgelkonsert
– skandinavisk premiere
Ravel: Une barque sur l’ocean
Debussy: La Mer