Magi, mystikk og folklore i skjønn forening: vi får stifte bekjentskap med Liszts frenetiske Mefistovals, Liadovs mest skremmende marerittfigur fra den slaviske folkloren, Dvořáks middagsheks, og det hele avsluttes med Nielsens storslagne symfoni De fire temperamenter.

Inn i musikken kl. 18.30 i VIP-rommet. 

Liszts symfoniske dikt Mefistovals er basert på Faust-legenden, hvor Faust inngår en pakt med djevelen. I Liszts vals er Faust og djevelen (Mefistofeles) i et bryllup, hvor Mefistofeles underholder dem med forførende og berusende felespill. Faust danser med en vakker landsbyjente, og de valser som besatte ut av rommet, og inn i skogen. Klangen av fela blir svakere og svakere og nattergalen synger til slutt sin kjærlighetssang.

Liadovs Kikimora er basert på en annen figur fra slavisk folklore. Kikimora er en kvinnelig husånd som herjer rundt om dagen, mens hun om natten spinner sin rokk og planlegger onde gjerninger mot menneskene. Etter en illevarslende sakte introduksjon settes tempoet opp og blir mer ondskapsfullt da Kikimora fremstår på sine onde tokter. Men så ser Kikimora ut til å få nok, og kanskje for å plage et annet hus forsvinner hun på slutten, i likhet med verket som ender lavmælt.

Dvořáks symfoniske dikt Middagsheksen forteller historien om en mor som sier til sønnen sin at dersom han ikke oppfører seg fint, vil middagsheksen komme og ta ham ved middagstid. Verket starter fredelig, men plutselig høres en dissonerende tone i oboen (sønnen), som varsler om noe fryktinngytende. Heksen kommer, danser sin makabre dans, og da faren kommer hjem, finner han moren kollapset på kjøkkengulvet med den døde sønnen i sine armer. Musikken vokser til et stort klimaks og konkluderer med et siste latterskrik fra heksen.

Nielsen skrev selv programomtalen til sin andre symfoni De fire temperamenter: Første sats, kolerisk, illustrerer en som fekter dramatisk i luften; i den flegmatiske satsen så han for seg en lykkelig ung mann, sin mors øyensten og fredfull stemning. Et sterkt smerteskrik innleder den melankolske satsen, og til slutt den sangvinske, som fremstiller en sindig og makelig mann, som mener hele verden tilhører ham. Dette er kunst som imiterer kunst som imiterer livet.

BILLETTER
Denne konserten inngår i Hovedserien.
Kjøp abonnement til her.

 

MEDVIRKENDE
Ariane Matiakh, dirigent

PROGRAM
Liszt: Mefistovals nr. 1
Liadov: Kikimora
Dvořák: Middagsheksen
Nielsen: Symfoni nr. 2
"De fire temperamenter"