Rakhmaninovs uforglemmelige klaverkonsert – resultat av kanskje den største psykiatriske suksessen i musikkhistorien – står mellom Liadovs dramatiske apokalypser og Lutosławskis briljante konsert for orkester.

Liadovs Fra Apokalypsen er et symfonisk dikt for orkester fra 1910–1912. I dette symfoniske tablået bruker Liadov tre vers fra Johannes Åpenbaring som forord til partituret til dette intenst dramatiske verket: “Og jeg så en annen sterk engel stige ned fra himmelen. Han var kledd i en sky, og det var en regnbue over hodet hans. Ansiktet var som solen, og bena var som ildsøyler. I hånden hadde han en liten bokrull som var rullet ut. Han satte den høyre foten på havet og den venstre på jorden og ropte med høy røst, som når en løve brøler. Da han ropte, lød røstene av de sju tordener.”

Rakhmaninovs andre klaverkonsert har lenge vært en publikumsfavoritt, med sine uforglemmelige melodier og blendende pianistiske effekter. Det er ganske bemerkelsesverdig at denne konserten ble til da hans karriere var på bånn. I 1897 ble hans første symfoni urfremført, den var en katastrofe, og Rakhmaninov gled inn i en dyp depresjon. Men han ble overtalt til

å besøke legen Nikolai Dahl, som utførte hypnose på ham. Hans arbeid må bli regnet som den største psykiatriske suksessen i musikkhistorien, da Rakhmaninov ganske raskt begynte å komponere igjen, og ferdigstilte sin andre klaverkonsert. Komponisten urfremførte den selv i Moskva i 1901 med stor suksess, og Rakhmaninov dediserte den med stor takknemlighet til Dahl.

Lutosławskis Konsert for orkester fra 1950–54 gjorde komponisten internasjonalt kjent. Initiativet til dette verket kom fra dirigenten Witold Rowicki, som spurte Lutosławski om han kunne skrive et verk basert på folketoner for Warszawa Filharmoniske Orkester. Verket ble til en

briljant orkesterparadegren, lik Bartóks verk med samme navn, og både kritikere og publikum bifalte verket. Lutosławski brukte folkemusikkmateriale som råmateriale for helt nye konstellasjoner, og hans valg av folkemusikk kan også sies å ha en pragmatisk funksjon: Å stå imot kritikken fra det kommunistiske regimet.

MEDVIRKENDE
Stanislav Kochanovsky, dirigent
Behzod Abduraimov, klaver

PROGRAM
Liadov: Fra Apokalypsen
Rakhmaninov: Klaverkonsert nr. 2
Lutosławski: Konsert for orkester