Program

PROGRAM:
Schumann: Genoveva, overture
Tsjajkovskij: Romeo og Julie
Prokofiev: Romeo og Julie, utdrag

Contributors

MEDVIRKENDE:
Nuno Coelho, dirigent

Sted

Fartein Valen, Stavanger konserthus

Kostymer, kulisser og rekvisitter var det smått med, regien ble stort sett improvisert i samspill med et bedugget publikum, som elsket å komme med mer eller mindre konstruktive tilrop eller rett og slett blande seg inn i dramaet på scenen etter beste evne. I den grad det ble spilt musikk, var det mest som lydkulisser å regne.

Men kraften og genialiteten i selve teksten overlevde disse tidlige forsøk på moderne teater, og gjennom århundrene har dette makeløse dramaet inspirert komponister innen alle typer scenekunst. Det er blitt operaer, melodramaer og musikaler av det, og som vi får høre i kveld: Symfoniske dikt og balletter.

Tsjajkovskijs ouverture-fantasi Romeo og Julie ble opprinnelig til under et anfall av intens kjærlighetssorg, etter et ulykkelig forhold unge Tsjajkovskij hadde hatt til sanger- innen Désirée Artôt. Dette er ikke programmusikk bygget over dramaturgien i teaterstykket. Det er mer som en collage å regne, der et av musikkhistoriens virkelig store kjærlighetstemaer, sannsynligvis litt inspirert av denne sangerinnen, blir filleristet og revet i stykker gang på

gang gjennom rasende konflikter, sverdkamper og motstridende følelser. Kjærligheten overvinner tilsynelatende gang på gang, men må til slutt gi tapt under de voldsomme og ekstremt virtuose fremstøtene.

Prokofjevs tre orkestersuiter over det samme dramaet er hentet fra en helaf- tens ballett som komponisten strevde med i nesten åtte år. Før den endelig fikk sin premiere på Kirov (senere Mariinskij) Teater i 1940, etterlot den seg en serie med avlyste eller mislykkede oppsetninger: Musikerne mente musikken var uspillelig, danserne mente den var umulig å danse til, koreografene fortvilte fordi karakterene i stykket døde i alt for stort tempo.

De forsøkte sågar å skrive om slutten slik at Romeo og Julie levde lykkelig alle sine dager, men tok etter hvert
til vettet og beholdt stykket som en tragedie. I dag står både balletten og orkestersuitene igjen som noe av det fineste som noensinne er skrevet av musikk til Shakespeares mest berømte drama.