Dvořák og Mozart
Dvořák og Mozart
Dvořáks varme Serenade og Legender åpner kveldens konsert. Deretter fremfører François Leleux utvalgte Mozart-arier for obo, før han leder orkesteret i den livlige Praha-symfonien.
Under et besøk i Wien på midten av 1870-tallet hørte Dvorak for første gang Mozarts «Gran Partita» for tretten blåsere. I pur inspirasjon grep han pennen og komponerte sin egen serenade. For å skape dybde til all glansen i blåserne la Dvorak til cello og kontrabass, som durer jovialt i bunnen av ensemblet. I første sats er vi tilbake til 1700-tallets utendørsmusikk med stolte, punkterte rytmer. Sats nummer to er en godlynt menuett, bedagelig og henslengt. På et teppe av hornklang får obo og klarinett utfolde sine vakre melodier i den langsomme satsen, før det hele rundes av med godt humør og et tilbakeblikk på tidligere festligheter.
Noen år senere komponerte Dvorak nærmest i forbifarten noen stykker for firhendig klaver. Han ga dem den vide tittelen «Legender» og tenkte dem til husbruk, men hans forlegger og kolleger var over seg av kvaliteten på stykkene, Dvorak orkestrerte dem og de skulle bane vei for hans stadig større lykke som komponist.
Mozarts mesterverk Figaros bryllup ble tatt av plakaten etter kun fem fremførelser i Wien, men gjorde stor lykke i Praha. Så da Mozart var klar med sin neste opera, Don Giovanni, sørget han for å legge premieren til Praha, hvor den ble en kjempesuksess. Noen år senere ble Tryllefløyten også gitt en strålende mottagelse i Praha, men innen den tid hadde publikum i Wien omsider tatt til vettet og innsett hva Mozart hadde å by på. En stripe arier fra disse tre høydepunktene i operalitteraturen vil krydre kveldens konsert, nå hørt i variant for obo og orkester.
Til sitt besøk i Praha vinteren 1787 tok Mozart med seg en rykende fersk symfoni, som slik fikk sitt tilnavn. Hadde dette vært Mozarts eneste symfoni hadde den vært spilt i fillebiter, men Mozart har så mange geniale verker at han står i permanent fare for å utkonkurrere seg selv. Den søkende introduksjonen er som en sats i seg selv, åpningssatsens hurtige del er mild og staselig på samme tid. Finalen er en andpusten, herlig virvelvind, og mellom alt det raske: En av Mozarts vakreste andanter, som en sommerdag i skogen med fuglekor og myke vinder.
Christian Ihle Hadland
Antonín Dvořák:
Serenade for blåseinstrumenter, cello og kontrabass
Legender
Wolfgang Amadeus Mozart:
Opera-arier for obo
Symfoni nr. 38, "Praha"
François Leleux, obo og spillende dirigent
Philip Zuckerman, konsertmester
Elisabet Skaar Sijpkens, konferansier
François Leleux er en fransk oboist og dirigent kjent for sin energi, klarhet og musikalitet. Han har vært Artist-in-Residence og Artist-in-Association med orkestre som hr-Sinfonieorchester, Orchestre Philharmonique de Strasbourg, Berner Symphonieorchester, Det Norske Kammerorkester, Orquesta Sinfónica de Tenerife, Camerata Salzburg og Orchestre de Chambre de Paris. Fra sesongen 2025/26 tiltrer han som kunstnerisk leder for Kammerakademie Potsdam.
Leleux har samarbeidet med ledende orkestre som dirigent og solist, og har urfremført verk av blant andre Laurent Petitgirard, Michael Jarrell, Thierry Pécou og Thierry Escaich. Han har spilt med orkestre som New York Philharmonic, Budapest Festival Orchestra og Sveriges Radios Symfoniorkester, og opptrer jevnlig med Lisa Batiashvili, Eric Le Sage, Emmanuel Strosser og Les Vents Français. Diskografien inkluderer innspillinger med Camerata Salzburg, Chamber Orchestra of Europe og Sveriges Radios Symfoniorkester, samt prisbelønte album med Münchener Kammerorchester og Scottish Chamber Orchestra.
François Leleux er professor ved Hochschule für Musik und Theater München.