De nominerte til Heddaprisen 2019 ble i dag offentliggjort på en pressekonferanse på Det Norske Teatret. «The Mute» er nominert i to kategorier: Årets forestilling og Beste scenografi/kostymedesign.

– Dette er utrolig stas! Å bli anerkjent på denne måten gjør meg både glad og ydmyk. Det bekrefter den stolte og takknemlige følelsen jeg har hatt over det vi skapte sammen! For et lag og en eventyrlig reise det har vært så langt, sier en glad Christian Eriksen.

Janove Ottesen deler begeistringen.

– Å bli nominert i to Heddakategorier er bare utrolig stas. Med en slik anerkjennelse fra teaterbransjen blir jeg om mulig enda mer stolt av The Mute og det fire år lange samarbeidet med Christian Eriksen og SSO. Dette inspirerer til å fortsette med nye spennende, innovative og ambisiøse forestillinger, sier Janove Ottesen.

– Kunstnerisk utvikling er viktig og som orkester skal vi utfordre, både oss selv og publikum. Derfor valgte vi å fortelle denne kjærlighetshistorien på en måte som aldri før har blitt gjort. Gjennom samarbeidet med Janove og Christian lykkes vi i å skape en ny forestilling, bringe teaterscenen inn i konsertsalen og selge ut syv fulle hus. Det er stort at vi som orkester med «The Mute» anerkjennes med Hedda-nominasjon i hele to kategorier, sier Morten Warland, administrerende direktør i SSO.

Christian Eriksen er manusforfatteren bak The Mute. Han spiller den mannlige hovedrollen og er, sammen med Arne Nøst, også regissør i prosjektet. Christian har i flere år utviklet, skrevet og spilt i en rekke teaterforestillinger, men dette er hans første forestilling uten bruk av ord og med fullt symfoniorkester. Ellers er han også manusforfatter og skuespiller i konseptforestillingene «Barnas Store Julerevy», «Pizzicato» med SSO og «Smilemann» med Vegar Hoel på Rogaland Teater. I 2016 debuterte han som regissør på hovedscenen med forestillingen «Nerdene» som han skrev på bestilling fra Rogaland Teater. Christian utvikler for tiden sitt eget one-man show som har premiere i 2020.

Janove Ottesen er komponisten bak The Mute. Dette er hans første symfoniske storverk og i sjanger ganske langt fra hans opprinnelse i rockebandet Kaizers Orchestra hvor han er komponist, tekstforfatter og frontmann. Janove har også skrevet musikken til barneteatermusikalen «Det Tusende Hjertet» og «50 Flotte År Med Frode Kommedal» ved Rogaland Teater av forfatter Tore Renberg, samt teatermusikalen «Sonny» basert på musikk av Kaizers Orchestra. Han er videre komponisten bak Hålogaland Teater sin versjon av «Peter Pan», filmmusikken til «Her er Harold» av Gunnar Vikene og det symfoniske bestillingsverket «Do You Love Me?» til åpningen av Stavanger Konserthus i 2012. For tiden arbeider Janove med soloalbum i ulike format, i tillegg til en ny Kaizermusikal.

Arne Nøst er scenograf i The Mute. Sammen med Christian Eriksen og koreograf Therese Markhus er han også regissør i prosjektet. Arne har utdannelse fra Kunstakademiet i Trondheim i perioden 1982–1985 og Statens Kunstakademi i Oslo i perioden 1985–1989. Debututstillingen fant sted i Bergens Kunstforening i 1986, og siden har Arne Nøst hatt separatutstillinger over store deler av Norge. Han er bl.a. innkjøpt av Nordnorsk Kunstmuseum, Den Norske Opera, Nationaltheatret og Nasjonalgalleriet. 1. januar 2009 tiltrådte Arne Nøst som teatersjef ved Rogaland Teater og fra 2020 tiltrer han som ny teatersjef ved Riksteateret. Han ble i 2018 tildelt Stavanger Aftenblad sin kulturpris.

Jill Tonje Holter er maskør i The Mute. Hun ble uteksaminert som maskør og parykkmaker ved Dramatiske Instituttet i Stockholm i 1999. Hun har siden den gang hatt maskedesign i et tresifret antall teaterproduksjoner landet rundt. Jill Tonje er til daglig fast ansatt som maskør ved Rogaland Teater.

Christina Lovery er kostymedesigner i The Mute. Christina er utdannet med hovedfag fra KHiO innen klær og kostymer i 2003 og en BA-grad i kostymer i fra Wimbledon School of Art i 2000. Hun har siden jobbet som freelance kostymedesigner ved flere av de store teatrene nasjonalt og har film- og TV-erfaring fra både Norge, England, Tyskland og USA. Christina designet bl.a. kostymene i «A Christmas for Carol» «Chaplin:Diktatoren» og «Pan» ved Rogaland Teater, «Tordenskjold – alle tiders trønder» ved Trøndelag Teater og i TV-produksjoner som «Magnus» og «Side om side» på NRK. Hun har blitt innkjøpt av Den Nasjonale Innkjøpskomité for kunsthåndverk og ved to anledninger blitt tildelt Statens Arbeidsstipend for kunstnere.

Medvirkende:
Komponist/arrangement: Janove Ottesen
Manus: Christian Eriksen
Skuespiller: Christian Eriksen
Skuespiller: Nina Ellen Ødegård
Skuespiller: Matias Kuoppala
Scenograf: Arne Nøst
Koreograf: Therese Markhus
Kostymedesigner: Christina Lovery
Maskør: Jill Tonje Holter
Lysdesign og animatør: Reidar Richardsen
Regi: Christian Eriksen og Arne Nøst
Orkestrering: Gisle Kverndokk
Dirigent: Nick Davies

Bakgrunn:
I 2015 inviterte Stavanger Symfoniorkester Christian Eriksen og Janove Ottesen til et unikt samarbeid. De ble utfordret til å skive en symfonisk stumforestilling på 70 minutter. Fredag 29. mars 2019 var det premiere på The Mute i Stavanger konserthus. Forestillingen solgte syv fulle hus.