I forkant av skolekonsertene har 450 elever fra 12 skoler komponert egen musikk. Elevoppgaven var å lage små miniatyrer som beskriver en emosjon og SSO mottok til sammen 55 komposisjoner. Det var klasse 6B ved British International School of Stavanger som vant elevkonkurransen og fikk fremføre vinnerkomposisjonen «Musikkens magiske kraft» sammen med Stavanger Symfoniorkester, til stor jubel fra en fullsatt konsertsal.

Juryens begrunnelse: «Vinneren av LYDO er en klasse som har utforsket et vidt spekter av følelser, og et vidt spekter av musikalske retninger. Dette har resultert i fem fantastiske miniatyrer. De har brukt spørsmål og svar som en komposisjonsform med stort hell, og lekt med kontraster – de aller mørkeste tonene blir kombinert med de aller lyseste. De har utviklet motivene og blandet det forutsigbare med det uforutsigbare».

Kristin Steinsbø Vestergaard er orkesterformidler i SSO. – De har vært kreative, og bruker instrumentene de har – inkludert deres egen stemme – på en spennende og original måte, sier hun.

LYDO er utviklet av Stavanger Symfoniorkester i samarbeid med Equinors talentutviklingsprogram Morgendagens helter. Målet er å stimulere til økt kjennskap og interesse for realfag med musikk som inngangsport. LYDO oppfordrer til innovasjon og engasjerer elever til å eksperimentere og utforske.

Vinnerklassen fra British International School of Stavanger har lagt ned en imponerende innsats i årets LYDO-prosjekt. De har vist glød, interesse og læringsvilje som vi kjenner igjen hos andre talenter vi støtter innenfor idrett, realfag og kultur. Vi har stor tro på at kombinasjonen mellom musikk og eksperimentering i skolehverdagen kan bidra til realfagsglede hos flere barn og unge, sier Anne-Brit B. Tapio, Sponsoransvarlig for kultur i Equinor.

I samarbeid med UiO RITMO, Senter for tverrfaglig forskning på rytme, tid og bevegelse, ble det forsket live i konsertsalen. RITMO startet forskningsprosjektet i fjor, ved å måle blant annet puls og pust hos musikerne. I dag spilte to SSO-musikere med hjernemålingshette og andre med pulsbelte. Publikums engasjement og respons på musikken ble målt ved hjelp av infrarød teknologi. Forskningsprosjektet er treårig, finansieres ved EU-midler og ledes av Sara D’Ammario. Målet er å kartlegge hvordan kroppsrytmer – inkludert uttrykksfulle kroppsbevegelser og fysiologiske rytmer som hjertefrekvens og pust – stemmer overens mellom mennesker som spiller eller hører på musikk sammen.

Fakta om LYDO 2024:  

  • Seks skolekonserter for 4200 skoleelever på 5.-10.trinn og familiekonsert lørdag 9. mars
  • 450 elever fra 12 Stavanger-skoler på 5.- 10.trinn har deltatt i elevoppgave
  • Fremføring av vinnerkomposisjon «Musikkens magiske kraft» ved klasse 6B ved British International School of Stavanger
  • Konferansier: Benedicte Izabell Ekeland