Kleiberg og Dvořák
Kleiberg og Dvořák
I anledning Utvandrerjubileet Crossings 200 inviterer vi til to musikalske reiser på tvers av tid og hav.
Vi lar komponist Ståle Kleiberg selv føre ordet:
Symfonien Over hav mot en høyere himmel tar utgangspunkt i at det det er 200 år siden sluppen Restauration seilte fra Stavanger til New York med de første norske utvandrerne ombord. Grunnen var ikke bare fattigdom. Det var også manglende trosfrihet. Det kunne arte seg på ulike måter. En av kvekersamfunnets grunnleggere ville for eksempel begrave sine døde barn etter kvekernes skikk. Det ble han nektet. Da begravde han dem selv i uvigslet jord. For det ble han stevnet. Retten dømte ham til å grave likene opp igjen. Denne og lignende hendelser var en sentral årsak til at Restauration – en seilbåt på 54 fot med 52 mennesker ombord, la ut med kurs for Amerika i 1825. Da båten ankom New York, var de én flere i følget enn de som dro. Under overfarten ble det nemlig født et barn. I løpet av de 100 årene som fulgte i kjølvannet av Restauration, emigrerte ca. 800.000 nordmenn til Nord-Amerika. Kun Irland hadde et høyere antall utvandrere i forhold til folketallet. Er dette noe å markere i dag? Svaret er ja! Jubileet er selvsagt ikke en feiring av manglene ved det norske samfunnet for 200 år siden. Det er en påminnelse om hvor og hvem vi var, og hva vi som samfunn har utviklet oss til på relativt kort tid. Toleranse, tanke-, trykke- og trosfrihet kan ikke tas for gitt. Det er tilkjempet, og må vernes om. I dag, når det moderne Norge fungerer som vertsland for mennesker som emigrerer av lignende grunner, er det viktig å minne om dette historiske perspektivet.
Symfonien «Over hav mot en høyere himmel» faller i tre satser. Hver sats er inspirert av et naturbilde: Hei, hav og himmel. Den underliggende fortellingen blir da: Fra hei over hav mot en høyere himmel. Melodien som foldes ut mot slutten av symfonien har vært forberedt fra begynnelsen av siste sats. Nå spilles den i sin helhet. Det viser seg å være den såkalte kvekerhymnen «How Can I keep from Singing?». Pete Seeger fremførte denne ofte, og den har også stått på repertoaret til en rekke andre utøvere i moderne amerikansk folketradisjon. Det siste verset har på ingen måte mistet sin relevans:
When tyrants tremble, sick with fear,
and hear their death-knell ringing,
when friends rejoice both far and near,
how can I keep from singing?
In prison cell and dungeon vile,
our thoughts to them go winging.
When friends by shame are undefiled,
how can I keep from singing?
Det var ikke nød som fikk Antonín Dvořák til å stige om bord på amerikabåten høsten 1892, men utsikten til et eventyr. Som direktør for konservatoriet i New York ventet en årslønn på svimlende 15.000 dollar og en svært overkommelig arbeidsmengde: Et par timers daglig komposisjonsundervisning, litt dirigering av konservatorieorkesteret, og fire måneders sommerferie. New York var på den tiden en ytterst livlig by med en drøy million innbyggere, og Dvořák betegnet den begeistret som et sted «uten forskjell på dag og natt.» På konservatoriet hadde han flere afroamerikanske studenter. En av dem, Harry Burleigh, var etterkommer av slaver og introduserte Dvořák for sine forfedres spirituals. Begeistret utbrøt Dvořákav denne, denne! – musikken måtte være grunnlaget for fremtidig amerikansk kunstmusikk – og fikk bleke smil i retur. Men senhøstes 1893 fant premieren på hans 9. symfoni sted, og her innlemmet Dvořák sangen «Swing Low, Sweet Chariot» som sidetema i første sats, fløyelsmykt i fløytens dype register.
Den berømte soloen for engelsk horn i symfoniens langsomme sats er komponert av Dvořák selv, men øser inspirasjon fra amerikansk folkemusikk, vemodig klagende, men stolt og vakker.
Og selvsagt drysser også Dvořák av arsenalet av danserytmer og melodier fra sitt hjemland. Amerikabesøket var aldri ment å vare evig, og da konservatoriet våren 1895 havnet i pengeknipe, så Dvořák sitt snitt til å returnere til sitt elskede Böhmen.
Ståle Kleiberg: Over hav mot en høyere himmel
Antonín Dvořák: Symfoni nr. 9, "Fra den nye verden"
Peter Szilvay, dirigent
Ståle Kleiberg, komponist
Alejandro Carreño, konsertmester
Inn i musikken
Gratis verkorientering med Tor Yttredal i VIP-rom i 5.etg. kl. 18:30.
Ståle Kleiberg er en sentral norsk komponist fra Stavanger, med betydelig internasjonalt gjennomslag. Hans musikk er ofte fremført i både inn- og utland, og de fleste av hans verk er skrevet på bestilling fra ledende orkestre, ensembler og utøvere. Det er også utgitt en rekke innspillinger av Kleibergs musikk, blant annet åtte album, som har fått fremragende internasjonale anmeldelser.
Ståle Kleibergs musikk er preget av en personlig og karakteristisk form for utvidet tonalitet, og av nøye utarbeidelse av klanglige detaljer. Dette gjelder ikke minst for orkesterproduksjonen, som for eksempel symfonien Klokkeskjæret og hans Fiolinkonsert, utgitt på det Grammynominerte 2L-albumet Treble and Bass: Concertos by Ståle Kleiberg.
Kleibergs omfattende verk i oratorium- og operaformat utgjør en vesentlig del av hans produksjon. Mass for Modern Man er hans siste verk i denne genren. Norsk og tysk premiere fant sted i Nidarosdomen og i Münchner Dom i 2015. Verket ble deretter innspilt på platemerket 2L, utgitt som eget album i 2017. Opera-oratoriet David and Bathsheba høstet også stor anerkjennelse ved urfremføringen i Nidarosdomen i 2008, og er siden fremført i flere land. 2Ls albumutgivelse av verket ble nominert til amerikansk Grammy i klassen Best Opera Recording. Requiem – for the victims of Nazi persecution er et av Kleibergs mest fremførte verk. Dette verket ble fremført i Washington National Cathedral den 11. september 2004, kringkastet nasjonalt i USA, spilt inn på CD med Washington National Cathedrals kor og orkester, og har siden fått en rekke internasjonale fremføringer. Kleibergs Requiem er hovedverket i en trilogi skrevet over samme tematikk. De øvrige verkene i denne trilogien er orkesterverket Lamento til Cissi Kleins minne og cellokonserten Dopo. Det sistnevnte verket ble urfremført av Øyvind Gimse og Trondheimsolistene, som siden spilte det inn på plate og brakte det ut i verden på noen av sine turnéer.
Peter Szilvay er utdannet bratsjist og dirigent ved Norges musikkhøgskole og er en sentral skikkelse i norsk musikkliv. Han debuterte som dirigent med Kringkastingsorkestret i 1996, som avslutning på diplomstudiet, og har siden hatt en omfattende karriere med oppdrag for ledende orkestre i Norge og internasjonalt.
Han var dirigentstipendiat hos Stavanger Symfoniorkester i perioden 1998–2000 og vant den norske dirigentkonkurransen “Årets dirigent” i 1999. Szilvay har arbeidet med orkestre som St. Petersburg-filharmonien, Göteborgs Symfoniker, Orchestre Philharmonique de Radio France og Royal Danish Orchestra.
Han har også hatt langvarige samarbeid med norske orkestre som Oslo-Filharmonien, Trondheim Symfoniorkester og KORK, og har dirigert ved institusjoner som Den Norske Opera & Ballett og Opera Østfold.