Ratkje, Dvořák og Prokofjev
Ratkje, Dvořák og Prokofjev
Denne kvelden får vi oppleve det franske stjerneskuddet Edgar Moreau i et mesterverk som virkelig viser celloens uttrykkskraft.
Komponist Maja Ratkje sier selv om sitt verk «(How) To Play The Ocean»:
«Havet: Rikt og med uendelige lag, forsonende og forstyrrende, alltid i endring. Fra krusninger til meterhøye bølger, fullt av liv, og aldri bevisst sin overveldende effekt på mennesket. Havet har til alle tider vært en inspirasjonskilde for kunstnere, ikke minst komponister.
“(How) To Play The Ocean” er et forsøk på å skape dialog med havet på en assosiativ og lekende måte. I 2016 laget Ratkje et lydverk for foajéen i Stavanger Konserthus, «Vannstand», med opptak av barn fra Stavanger som spilte et notebilde basert på vannstandsmålinger fra Stavanger. Ratkjes lydarkiv med barn fra Stavanger som snakker om sitt forhold til kysten og havet har vært en kilde til inspirasjon da hun videreutviklet denne idéen til det som ble kveldens verk. Dirigenten oppfordres til å lede orkesteret som et hav og gis stor frihet til å forme de små og store bølgene i stykket.»
Sergej Prokofjev tilbrakte annen verdenskrig i et svært produktivt eksil, og komponerte mange av sine beste verker fjernt fra frontlinjens gru. Under krigen nøt de sovjetiske komponistene stor grad av frihet – Stalin hadde annet å gjøre enn å passe på hva de førte i pennen. Men i 1948 forfattet det utrettelige sentralkomitemedlem Andrej Zjdanov en doktrine, Zjdanov-doktrinen, som bannlyste alt kunst med det minste snev av borgerlig styggedom. Dette la en voldsom demper på Prokofjevs skapende åre, og verkene frem til hans død 5. mars 1953 – forøvrig samme dag som Stalin – er uvanlig bleke til Prokofjev å være. Men etter å ha hørt den unge, geniale cellisten Rostropovich hentet Prokofjev frem sin cellokonsert fra 1938, og brukte den som basis for sin Sinfonia Concertante, som den omarbeidede versjonen ble kalt. Og her hører vi Prokofjev slik vi kjenner ham: Påståelig, freidig og arrogant, men med en herlig lyrisk åre og stort vidd.
Dvořák komponerte sin femte symfoni i sommermånedene 1875, og dette kan man høre: Den innledende fanfaren er ikke i ljomende trompeter, men i stolte klarinetter og i naturens egen toneart, F-dur. Den langsomme satsen kaller på vemod og smil gjennom tårer i et av Dvořáks utallige vakre melodier i cello. Mens tredje sats er stolt, böhmisk og landlig skiller finalen seg voldsomt ut, den er nærmest som et eget stykke: Stormende, hissig og tumultøs. Men på sitt alltid vennlige vis vender Dvořák tilbake hvor det hele startet, hvor fanfaren nå spilles av trompetene i et herlig kalas av en avslutning.
Opprinnelig annonsert solist, Truls Mørk, har dessverre meldt avbud til denne konserten.

Maja S. K. Ratkje: (How) To play the Ocean, nytt verk i Essensen av Stavanger – urfremføring og bestillingsverk
Sergej Prokofjev: Sinfonia concertante
Antonín Dvořák: Symfoni nr. 5
Maja S. K. Ratkje, komponist
Andris Poga, dirigent
Edgar Moreau, cello
Adrian Iliescu, konsertmester
Inn i musikken
Gratis verkorientering med Per Dahl i VIP-rom i 5.etg. kl. 18:30.
Maja S. K. Ratkje er en av Norges mest markante komponister og utøvere, kjent for sin utforskning av stemmen som instrument og for å utfordre grensene mellom komposisjon og improvisasjon. Hun har samarbeidet med en rekke orkestre i inn- og utland, og flere av hennes verk for større besetninger har fått internasjonal oppmerksomhet. Blant disse er Waves IIb, som ble tildelt Edvard-prisen og anerkjent av UNESCO, og Considering Icarus, et trombonekonsert som har blitt fremført av europeiske orkestre. Ratkjes musikk kjennetegnes av en intuitiv tilnærming, kompleks formbehandling og en særegen bruk av klang og struktur.
Miljø og samfunnsspørsmål står sentralt i Ratkjes kunstneriske virke. Hun har skapt verk som tematiserer menneskets påvirkning på naturen, blant annet A Whisper, or a Prayer, or a Song, fremført som del av en serie om nordiske økosystemer. Hennes engasjement for havet og naturens sårbarhet kommer også til uttrykk i nyere orkesterverk, der hun kombinerer akustiske og elektroniske elementer for å gi lyd til økologiske og eksistensielle tema. Ratkje er medlem av Akademie der Künste i Berlin og har mottatt flere priser for sitt arbeid, inkludert Arne Nordheim-prisen og Liv Ullmann-prisen.
Andris Poga har vært sjefdirigent for SSO fra sesongen 2021/2022. Fra 2013 til 2021 var han musikksjef for Latvias nasjonale symfoniorkester, og han fortsetter å samarbeide med LNSO som kunstnerisk rådgiver.
Høydepunkter de siste årene har inkludert konserter med ledende orkestre i Tyskland, Frankrike, Italia, Japan og Skandinavia. Etter de første vellykkede samarbeidene har han blitt en fast gjest ved NDR Elbphilharmonie Orchester Hamburg, WDR Sinfonieorchester Köln, Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, NHK Symphony Orchestra Tokyo og mange flere. Han har også dirigert Tonhalle-Orchester Zürich, Gewandhausorchester, Accademia Nazionale di Santa Cecilia, Royal Philharmonic Orchestra, Hong Kong Philharmonic, Sydney Symphony, Dallas Symphony.
I tillegg til å spille seriekonserten med SSO og LNSO denne sesongen, skal han bl.a. tilbake til Orchestre National de France, WDR Sinfonieorchester, NDR Elbphilharmonie Orchester, Konzerthausorchester Berlin, Hamburg Symphoniker, i tillegg til debuter med Islands symfoniorkester, Turku filharmoniske orkester, Düsseldorfs symfoniorkester og andre orkestre i Europa og Japan. Blant de fremtredende solistene han skal samarbeide med finner vi Frank Peter Zimmermann, David Fray, Jan Lisiecki, Jean-Guihen Queyras, og sangerne Julia Bullock, Miina-Liisa Värelä, Alfred Walker.
I 2010 vant Andris Poga førsteprisen i Evgeny Svetlanov International Conducting Competition, noe som førte ham inn på den internasjonale scenen. Han ble assistent for Paavo Järvi ved Orchestre de Paris og fungerte også som assistentdirigent for Boston Symphony Orchestra.
Andris er utdannet fra dirigentavdelingen ved Jāzeps Vītols Latvian Academy of Music. Han studerte filosofi ved Universitetet i Latvia og dirigering ved Universität für Musik und darstellende Kunst Wien.
Franske Edgar Moreau (f. 1994) begynte å spille cello som fireåring og debuterte med Teatro Regio Orchestra i Torino som elleveåring, med Dvořáks cellokonsert. Han har mottatt priser fra Rostropovich-konkurransen (2009), Tsjajkovskij-konkurransen (2011) og Young Concert Artist Award (2014), og opptrer jevnlig med ledende orkestre som Wiener Symphoniker, Philadelphia Orchestra, Atlanta Symphony Orchestra og Orchestre National de France. Blant dirigenter han har samarbeidet med er Nathalie Stutzmann, Andrés Orozco-Estrada og Pascal Rophé.
Moreau har utgitt albumene Play (med Pierre-Yves Hodique), Giovincello (med Il Pomo d’Oro og Riccardo Minasi, ECHO Klassik-pris), og Rococo (Warner Classics, 2024), med Tsjajkovskijs Rococo-variasjoner sammen med Luzerner Sinfonieorchester og Michael Sanderling, samt verker av Chopin med David Kadouch. Han har mottatt utmerkelser fra blant annet Victoires de la Musique Classique, Fondation Banque Populaire og Adami, og har siden 2023 undervist i cello ved Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse de Paris. Moreau spiller på en cello bygget av David Tecchler i 1711, med bue laget av Dominique Peccate.