Sesongåpning: Wagner, Berlioz og Liszt
Sesongåpning: Wagner, Berlioz og Liszt

Kjærlighetsdød, opiumsfantasier med en fiks idé og en hypervirtuos «symfonisk konsert» står i kveld på programmet. Komponistene er Wagner, Berlioz og Liszt.
Richard Wagners musikkdrama Tristan og Isolde kom ut i 1857, selve kronåret for estetisk modernitet; Baudelaires Les fleurs du mal og Flauberts madame Bovary kom ut samme år. Iallfall hos Wagner og Baudelaire merker vi en tvetydighet, en ambiguitet som blir en fundamental kategori for moderne poetikk. Filosofen Nietzsche skrev begeistret om Tristan og Isolde at «det ikke fins et verk med samme farlige fascinasjon, med samme uhyggelig og søte uendelighet». Forspillet til musikkdramaet samt Isoldes Liebestod spilles gjerne sammen, og da uten sangsolist i kjærlighetsdøden. Med sin svevende tonalitet, dissonansene og kromatikken står forspillet på terskelen til moderne musikk. Det er musikk med en enorm emosjonell kraft. Med ledemotiver, såkalte «Tristan-stigninger» og selve «tonen» inneholder forspillet musikkdramaet i et nøtteskall. Forløsningen er heller ikke langt unna, når Isolde med den døende Tristan i sine armer følger ham inn i kjærlighetsdøden som er like sanselig som den er oversanselig.
Franz Liszt var den som innførte solokonserten for pianister. Hans pianistiske ferdigheter forbauset hele Europa, og det heter seg at kvinner dånte når de så ham spille. Kritikere mente at det fløt elektrisitet fra Liszts armer. Hans første klaverkonsert, i Ess-dur – en slags symfonisk diktning for klaver og orkester – krever djerv virtuositet, bravur og fabelaktige tekniske ferdigheter, men inneholder også poetisk følsomme partier. Den ble uroppført i 1855 i Weimar med Liszt selv som solist og ingen ringere enn hans venn, Hector Berlioz, som dirigent.
Hector Berlioz’ Symphonie fantastique ble uroppført i 1830, året for Julirevolusjonen. Det er musikkhistoriens første orkesterverk som har et omfattende program, et program Berlioz ville at skulle deles ut ved hver oppførelse, men som han også endret på i årene som fulgte. Og ikke nok med det: Som i dagens «virkelighetslitteratur» ville 27-årigen fremstille sine egne lidenskapelige erfaringer. Utgangspunktet var en ulykkelig forelskelse i den irske Shakespeare-skuespillerinnen Harriet Smithson (som han paradoksal nok ble gift med i 1833). I fem satser beskrives hvordan bildet av den elskede forfølger ham, også i et luftig ball; hvordan han i opiumsrusen drømmer at han i fortvilelse har myrdet henne; hvordan han som morder føres til retterstedet og blir giljotinert, og i en heksesabbat ser henne redselsfullt forvridd midt i drønnende klokkeslag og en dødsdans med klaprende knokler. Fortellingens jeg bivåner hele handlingsforløpet, som en slags dobbeltgjenger.
Berømt ble Berlioz’ «idé fixe», som ikke må forveksles med ledemotivet: den fikse ideen er en «ledemelodi» som symboliserer den uoppnåelige personen, nærmest som en tvangstanke. I tillegg kommer at Berlioz i dette verket legger for dagen en suveren instrumentasjonskunst. Alle effekter i programmet, som kan kalles en libretto, blir klanglig realisert og ekstremene tas helt ut: fra de mest lengselsfulle og sarte, til de mest brutale, hvinende, hoggende og klaprende. Alt mens hymnen Dies irae (Vredens dag) lyder mot slutten.
Richard Wagner (1813-1883):
Tristan og Isolde (1857) 17 min.
Prelude & Liebestod
Franz Liszt (1811-1886):
Klaverkonsert nr. 1 i Ess-dur (1855) 19 min.
Allegro maestoso
Quasi adagio
Allegretto vivace – Allegro animato
Allegro marziale animato
Pause 25 min.
Hector Berlioz (1803-1869):
Symphonie fantastique (1830) 49 min.
Rêveries. Passions
Un Bal
Scène aux champs
Marche au Supplice
Songe d'une nuit du Sabbat
Andris Poga, dirigent
Jean-Efflam Bavouzet, klaver
Francesco Ugolini, konsertmester
Anders Moberg, konferansier
Andris Poga har vært sjefdirigent for SSO fra sesongen 2021/2022. Fra 2013 til 2021 var han musikksjef for Latvias nasjonale symfoniorkester, og han fortsetter å samarbeide med LNSO som kunstnerisk rådgiver.
Høydepunkter de siste årene har inkludert konserter med ledende orkestre i Tyskland, Frankrike, Italia, Japan og Skandinavia. Etter de første vellykkede samarbeidene har han blitt en fast gjest ved NDR Elbphilharmonie Orchester Hamburg, WDR Sinfonieorchester Köln, Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, NHK Symphony Orchestra Tokyo og mange flere. Han har også dirigert Tonhalle-Orchester Zürich, Gewandhausorchester, Accademia Nazionale di Santa Cecilia, Royal Philharmonic Orchestra, Hong Kong Philharmonic, Sydney Symphony, Dallas Symphony.
I tillegg til å spille seriekonserten med SSO og LNSO denne sesongen, skal han bl.a. tilbake til Orchestre National de France, WDR Sinfonieorchester, NDR Elbphilharmonie Orchester, Konzerthausorchester Berlin, Hamburg Symphoniker, i tillegg til debuter med Islands symfoniorkester, Turku filharmoniske orkester, Düsseldorfs symfoniorkester og andre orkestre i Europa og Japan. Blant de fremtredende solistene han skal samarbeide med finner vi Frank Peter Zimmermann, David Fray, Jan Lisiecki, Jean-Guihen Queyras, og sangerne Julia Bullock, Miina-Liisa Värelä, Alfred Walker.
I 2010 vant Andris Poga førsteprisen i Evgeny Svetlanov International Conducting Competition, noe som førte ham inn på den internasjonale scenen. Han ble assistent for Paavo Järvi ved Orchestre de Paris og fungerte også som assistentdirigent for Boston Symphony Orchestra.
Andris er utdannet fra dirigentavdelingen ved Jāzeps Vītols Latvian Academy of Music. Han studerte filosofi ved Universitetet i Latvia og dirigering ved Universität für Musik und darstellende Kunst Wien.
Den franske stjernepianisten Jean-Efflam Bavouzet (f. 1962) samarbeider regelmessig med orkestre som The Cleveland Orchestra, San Francisco Symphony, London Philharmonic, BBC Symphony og NHK Symphony Orchestras, og dirigenter som Vladimir Ashkenazy, Vladimir Jurowski, Gianandrea Noseda, François- Xavier Roth, Nicholas Collon, Gábor Takács- Nagy og Sir Andrew Davis.
Bavouzet har studert ved Conservatoire de Paris under blant andre Pierre Sancan og hatt privatleksjoner med Georg Solti. Høydepunkter i sesongen 2020/21 inkluderer konserter med blant andre Tokyo Metropolitan Symphony, Orchestre Philharmonique de Strasbourg og Royal Liverpool Philharmonic Orchestra. Bavouzet CD-utgivelse ‘The Beethoven Connection’ har mottatt en rekke anerkjennelser, blant annet fra fra Gramophone, BBC Music og New York Times. Han har også utgitt Haydns komplette pianosonater og Mozarts klaverkonserter. I 2020 ble Beethovens komplette klaverkonserter utgitt med Det Svenske Kammerorkester.