Kveldens konsert kontrasterer verk av den høyromantiske, tyske komponisten Richard Wagner og den finske komponisten Kaija Saarihao. Kaija Saariaho regnes som en av vår tids mest betydningsfulle komponister. Hennes opera L’Amour de loin har gjort stor suksess verden over, sist i en spektakulær oppsetning ved Metropolitan Opera i New York i 2016.

Kaija Saariaho, født i 1952 i Helsingfors, er bosatt i Paris. Hun studerte med avantgardisten Paavo Heininen ved Sibelius-akademiet i Helsingfors, og sammen med bl.a Magnus Lindberg stiftet hun gruppen Open Ears. Deretter fortsatte hun utdannelsen, nå med Brian Ferneyhough og Klaus Huber i Freiburg im Breisgau. Hun deltok i Darmstädter Ferienkurse og studerte fra 1982 computerstøttet komposisjon og arbeid med lydbånd og live-elektronikk ved IRCAM.

På denne tiden kom komposisjoner som Verblendungen (1984), et vekselspill mellom orkester og lydbånd, dessuten også Du Cristal (1989) og …à la Fumée (1990), i de sistnevnte tok hun i bruk live-elektronikk. Under innflytelse av spektralmusikk-komponistene Gérard Grisey og Tristan Murail utviklet Saariaho en stil preget av langt utholdte basstoner og mikrotonale intervaller. Hennes mest kjente verk, Graal théâtre for fiolin og orkester (1994–97), er skrevet i denne stilen.

Saariahos verk er oppført ved internasjonale festivaler i London, Jakarta, Paris og Wien. I 1999 framførte New York Philharmonic Orchestra under ledelse av Kurt Masur hennes komposisjon Oltra mar for kor og orkester.

Ved Festspillene i Salzburg år 2000 dirigerte Kent Nagano en vellykket oppføring av hennes første opera, L’Amour de loin, med libretto av Amin Maalouf. I 2006 ble operaen Adriana Mater uroppført ved Opéra Bastille i Paris, og i Lyon 2010 Émilie, også den med libretto av Maalouf. Kazushi Ono dirigerte.

Kaija Saariaho skrev flere verk som forstudier til sin første opera, blant annet Lohn for sopran og elektronikk, som hun fikk Nordisk råds musikkpris for, og Château de l’âme for sopran, kor og orkester. Hennes fire operaer har gjort Kaija Saariaho til en av verdens mest fremførte nålevende musikkdramatikere. Oppsetninger i store operahus i Europa og i USA har gitt henne et publikum langt utover de spesielt ny musikk-interesserte. Verklisten teller rundt 120 solo-, kammer- og orkesterverk. Hun var festspillkomponist i Bergen i 2017, og tidligere i år ble Graal théâtre fremført med Peter Herresthal og Oslo-filharmonien.