I snart 30 år har Moberg spredd musikkglede til publikum i Stavanger. Han har lagt ned en stor innsats utover sitt daglige virke, og har brukt utallige timer på barn, unge og amatørmusikere.
– Anders er en kulturaktør som har betydd veldig mye for veldig mange i musikklivet. Han er høyt verdsatt av veldig mange, og har jobbet like ivrig og iherdig med amatørmusikere som med sine profesjonelle kolleger i symfoniorkesteret. Han er en særdeles verdig og fortjent kulturprisvinner, sier kultursjef Rolf Norås.

Cellist og dirigent
Anders Moberg er cellist i Stavanger Symfoniorkester, dirigent for Stavanger amatørsymfoniorkester og lærer ved Stavanger kulturskole. Han er født i Göteborg og blir altså den første svensken som får Stavanger kommunes kulturpris. Anders studerte ved Musikhögskolan i Göteborg hos Guido Vecchi og to år i London med den legendariske cellisten og pedagogen, William Pleeth. Etter starten som kammermusiker i ‘Ceciliaensemblen’ i Göteborg flyttet han til Nord-Norge i 1978. Der arbeidet han som landsdelsmusiker i kammergruppen ‘Arctimus’ som spilte rundt 100 kammerkonserter per år. I 1989 kom han til Stavanger som nestgruppeleder på cello i SSO.

Høyt aktivitetsnivå
Kulturprisvinneren har utmerket seg på flere områder. Han er kjent for mange som konsertkonferansier, og han har gitt verkorienteringer for orkesteret i mer enn 20 år. Han har vært aktiv i mange kammerensembler i sin tid i Stavanger, undervist i cello privat, i kulturskole og på videregående skole, ledet et kammerorkester for strykerstudentene ved Rogaland musikkonservatorium i flere år og undervist kammermusikk i talentprogrammet Lørdagsskolen i ti år. På tross av det omfattende aktivitetsnivået var han svært overrasket da kultursjef Rolf Norås ringte ham med nyheten for en tid tilbake.
– Jeg satt på et hotellrom i Moskva da Rolf ringte. Jeg har sjelden vært så overveldet. Dette er helt utrolig, sier han rørt.

Samspill og formidling
Moberg har vært Stavanger amatørsymfoniorkesters dirigent i 27 år. Han har stilt trofast opp og har hatt stor betydning for det gode miljøet og den positive utviklingen av orkesteret. Forslagsstillerne som nominerte ham til kulturprisen mente blant annet at han har en sjelden formidlingsglede og idealisme. Selv trekker han fram to ord som beskriver hans virke: Samspill og formidling.
– Alt jeg har gjort har handlet om samspill og formidling. Samspill er sentralt, uansett om det dreier seg om et stort orkester, en kvartett eller forhold mellom lærer og student, sier han.
Like viktig har formidlingsbiten vært. Selv mener han å ha varemerket ordet «av-pingvinisering».
– Symfoniorkesteret var modige som lot en ukjent svenske fortelle om verkene til publikum på konsertene. Det har blitt rundt 260 verkorienteringer, og det har vært stas å få lov til å være et ekstra bindeledd mellom kunsten og publikum. For meg har det vært viktig å få publikum mer involvert i det vi gjør, sier han.

Forandring til det bedre
Kulturlivet i Stavanger har endret seg til det bedre i løpet av Mobergs snart 30 år i byen.
– Da jeg flyttet hit hadde vi for eksempel ingen kammermusikkfestival. Jeg føler det har skjedd en bevisstgjøring i forhold til viktigheten av kultur. Det har vært en ære å få lov til å være med på å bygge opp deler av kulturbyen og få lov til å møte så mange ulike kulturaktører, sier han.

Kilde: Stavanger kommune, Øyvind Berekvam