Program

George Benjamin: Written on Skin

Medvirkende

George Benjamin, dirigent og komponist (Composer-in-Residence)
Audun Iversen
Jacqueline Stucker
Hugh Cutting
Rebecca Jo Loeb
Alasdair Kent
Dan Ayling

I samarbeid med Opera Rogaland

Sted

Fartein Valen, Stavanger konserthus

Inn i musikken: velkommen til gratis verkorientering kl. 18:30. 

Sesongens «Composer-in-Residence», Sir George Benjamin, har skrevet flere operaer. En av dem er Written on skin (2009/12) som vi får høre konsertant i kveld, og som Benjamin også dirigerer. Han er både pianist, dirigent og en fremtredende komponist som har mottatt mange gjeve priser. I 2019 omtalte en kritiker i The Guardian Written on Skin som det nest beste verket i det 21. århundre, intet mindre! Et mesterverk er det uansett. Uroppføringen i 2012 fant sted i Aix-en-Provence, siden kom oppførelser i England og USA. Librettoen er skrevet av dramatikeren Martin Crimp, og er basert på legenden om trubaduren Guillaume de Cabestanh. Handlingen finner sted i Provence på 1200-tallet, og det var ingen tilfeldighet at operaen ble oppført i Aix-en-Provence. Historien er også gjentatt «Dekameronen» av Giovanni Boccaccio.

Operaen har tre deler med i alt 15 scener. Vi tas tilbake til en tid der bøker ble skrevet på hud. Et englekor gjør seg tanker om Gud, bibelen og ødeleggelsen av mennesker. Første scene introduserer protektoren, en mektig og rik landeier, og hans hustru og «eiendom» Agnès. En av englene forvandler seg til gutten som illustrerer manuskripter. Landeieren vil at gutten skal illustrere en bok som feirer hans liv, med hans fiender i helvete og familien i paradiset. Etter neon scener blir det klart at gutten og Agnès forelsker seg i hverandre. Agnès, som er mye yngre enn sin mann, begynner å vise en viss selvstendighet. Hun vil få gutten til å endre historien han skriver. Landeieren slår gutten i hjel og tvinger Agnès til å spise hjertet hans. Før landeieren rekker å drepe henne, tar hun sitt eget liv ved å hoppe fra balkongen. Englekoret reflekterer over historien, og de tre hovedpersonene synger sine handlinger i tredje person. Det skaper en ekstra sterk forbindelse mellom fortid og nåtid.