Fiolinfestival: Lisa Batiashvili
Fiolinfestival: Lisa Batiashvili

Denne kvelden innleder vår tre uker lange fiolinfestival, og det gjøres med verdensstjernen Lisa Batiashvili, som spiller i Norge for første gang på 20 år.
Inn i musikken kl 18.30 i VIP-rommet.
Paul Dukas mesterverk L’apprenti sorcier, eller Trollmannens læregutt, er basert på Goethes dikt «Der Zauberlehrling», og Dukas beskriver her den eiendommelige historien gjennom toner. Verket er udødeliggjort gjennom Walt Disneys tegnefilm Fantasia fra 1940. Der opptrer Mikke Mus i rollen som læregutt hos trollmannen Yen Sid, og bruker den magiske tryllehatten for å få sopelimen til å bære bøtter med vann inn i huset inntil det er fullstendig oversvømt. Det symfoniske diktet viser komponistens eminente orkester-håndverk og gir en massiv utfordring for orkesteret med sin høye tekniske vanskelighetsgrad.
Camille Saint-Saëns dediserte sin tredje og siste fiolinkonsert til sin komponistkollega og fiolinvirtuos Pablo de Sarasate som urfremførte verket i 1880. Solisten starter umiddelbart, uten noe videre introduksjon fra orkesteret, og første sats viser seg å være en dramatisk fortelling, kontrasterende mellom lidenskap og søken, hvor solisten får både skinne og briljere i tekniske utfordringer. Andre sats er en sangbar barcarolle i 6/8-dels takt, transparent i orkestreringen og med fine dialoger mellom solist og orkester. Tredje sats starter med en langsom innledning, som man kunne forventet i 1. sats, og utover involveres orkesteret mer enn i de foregående satsene. Konserten krever raffinement i musikalitet og gir solisten flere tolkningsmuligheter i både de elegante og de dramatiske partiene.
Etter nederlaget og den krasse kritikken etter urfremføringen av Sergei Rakhmaninovs første symfoni, mistet han fullstendig troen på sine evner som symfoniker og mente det ikke var i hans natur å skrive symfonier. Rakhmaninov gikk inn i en dyp depresjon, ute av stand til å komponere de påfølgende år. Selv etter suksessen med den storslagne klaverkonsert nr. 2 manglet han selvtillit med komponeringen, og han var heller ikke fornøyd med de første utkastene til symfonien. Etter måneder med omarbeidelser, fullførte han verket og dirigerte selv urfremførelsen i St. Petersburg i 1908. Verket fikk strålende mottakelse og Rakhmaninov mottok Glinka-prisen for sitt nye verk. Triumfen ga han omsider tilbake troen på egne evner.
Symfoniens fire satser bindes sammen av motivet som presenteres i den grublende largoen som innleder symfonien, og som kommer igjen i varierte forkledninger gjennom symfonien. Lidenskapelige, gripende og inderlige melodier males ut med bred pensel, og det agiterte hovedtemaet i allegro-delen forløses i bølgende høydepunkt og veksler mellom stormende dramatikk og lengselsfulle melodier. Andre sats åpner med et livlig tema i lysere stemning, avledet fra Dies irae-temaet som brukes i den romersk-katolske dødsmessen, og som Rakhmaninov ofte benyttet i store verk. Adagio-satsen er kanskje en av komponistens vakreste satser, og er for noen lidenskapelig kjærlighetsmusikk, mens for andre dypt meditativ i sin varme, skjønnhetsmettede atmosfære.
Symfoniens finale er glad og triumferende, med frodig orkestrering i det lysende hovedtemaet. Codaen bringer en triumferende slutt, og utløser all dvelende tvil som måtte ha blitt sådd i symfoniens tidligere mørkere elementer, og verket fullender Rakhmaninovs ord om at «Musikk må først og fremst bli elsket, den må komme fra hjertet og må være rettet mot hjertet. Ellers kan den ikke håpe på å bli varig og uforgjengelig kunst».
Paul Dukas (1865-1935):
Trollmannens læregutt (1897)
Camille Saint-Saëns (1835-1921):
Konsert for fiolin og orkester nr. 3 i h-moll Op. 61 (1880)
Sergej Rakhmaninov (1873-1943):
Symfoni nr. 2 i e-moll Op. 27 (1908)
Lionel Bringuier, dirigent
Lisa Batiashvili, fiolin
Franske Lionel Bringuier, f. 1986, ble i en alder av 13 år opptatt ved Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse i Paris, hvor han studerte både cello og dirigering. I 2005 ble Bringuier assistentdirigent for Ensemble Orchestral de Paris, og samme år vant han den 49.ende International Besancon Competition for Young Conductors. I 2007 ble han utnevnt av Esa-Pekka Salonen til assistentdirigent for Los Angeles Philharmonic, og under senere ledelse av Gustavo Dudamel ble han utnevnt til Resident Conductor, den første til å inneha tittelen i orkesterets historie. I inneværende sesong opptrer han over hele verden, fra New Zealand og Korea, til Singapore, Europa og USA. Han gjester fremragende orkestre, som bl.a. Chicago og London Symphony, Staatskapelle Dresden og Royal Philharmonic, og samarbeider med de fremste musikere, både i konserter, operahus og på anerkjente innspillinger.
Den tyske fiolinisten Lisa Batiashvili (f. 1979 i Georgia) er hyllet av publikum, kolleger og kritikere for sin virtuositet og dyptfølte musikalske sensitivitet. Hun fikk internasjonal oppmerksomhet kun 16 år gammel, da hun var den yngste deltageren noensinne i Sibelius-konkurransen. Hun har vunnet en rekke priser, som MIDEM Classical Award og Beethoven-Ring. Batiashvili var Musical Americas «Årets instrumentalis» i 2015, hun var nominert til Gramophones «Årets kunstner» i 2017, og i 2018 ble hun tildelt en æresdoktorgrad fra Sibelius-akademiet. Hun har spilt med verdens ledende orkestre, dirigenter og solister, og har spilt inn en rekke CDer for Deutsche Grammophon, hvor hun har mottatt mange prestisjefylte priser. Batiashvili var artist-in-residence med New York Philharmonic for sesongen 2014/15 og med Accademia Nazionale di Santa Cecilia for sesongen 2017/18.