Mozart & Bach
Mozart & Bach
Velkommen til konsert med to verk av Mozart, og C.P.E. Bach sin Cellokonsert fremført av årets residensmusiker.
Carl Philipp Emanuel Bachs tredje og siste cellokonsert er komponert i 1753. På denne tiden var Händel i ferd med å runde av både sin egen musikalske karriere og dermed hele barokkepoken, samtidig som den unge Haydn var i full sving med komposisjoner i fornyet, klassisk ånd. Så hvor skal vi da plassere Bach stilistisk? Muligens i alle leire. Første sats er galant, raffinert rokokko med korte, nøye fraser. Den langsomme satsen er mer barokk, langsomt skridende og sørgmodig. Mest personlighet har kanskje finalen som peker fremover mot Haydn og Mozart, oppfinnsom, frekk og ivrig.
Men til å starte konserten: Litt fantastisk bakgrunnsmusikk! I Mozarts fødeby Salzburg fantes en innflytelsesrik kremmerfamilie ved navn Haffner. Da familiens overhode Sigmund Haffner førte sin datter til alteret bestilte han en overdådig serenade av Mozart til bryllupsfesten, noen år senere skulle sønnen adles, da var det på tide å slå til med en symfoni. Haffner-symfonien renner over av champagne og strålende humør, men Mozart er selvsagt for genial til bare å være overfladisk, og til tross for all festivitas sørger for Mozart for gylne sidespor der han viser oss sitt vakre alvor, også i den løsslupne menuetten og den virvlende og feststemte finalen.
Sommeren 1788 rundet Mozart av sin symfoniske karriere med tre fullkomne mesterverk, men hvorfor han komponerte dem er det ingen som vet; det fantes ingen planlagte konserter og sannsynligvis fikk Mozart aldri høre symfoniene fremført. Den urolige, nærmest forskremte åpningssatsen er hva som har sørget for g-mollsymfoniens evige berømmelse. Her er Mozart djervere og dristigere i tonespråket enn noen gang, og til tross for lommer av idyll jages satsen fremover som et såret dyr. I den langsomme satsen flytter grupper av slepende toner seg fra den ene instrumentgruppen til den andre, også her med krassere harmonier enn før hos Mozart, men innen en ramme av absolutt skjønnhet og fred.
G-mollsymfonien var en av Beethovens favoritter, og tyve år senere skulle han noterett sitere åpningstemaet fra Mozarts finale i tredje sats i sin skjebnesymfoni. Og at han var inspirert kan man forstå: Med sitt verk åpnet Mozart døren for symfoniens muligheter som et stort, episk drama.
Christian Ihle Hadland
Wolfgang Amadeus Mozart: Symfoni nr. 35 «Haffnersymfonien»
Carl Philipp Emanuel Bach: Cellokonsert i A-dur
Wolfgang Amadeus Mozart: Symfoni nr. 40
Arvid Engegård, dirigent
Jean-Guihen Queyras, cello
(Artist in Residence)
Mari Bølgen Halvorsen, konsertmester
Elisabet Skaar Sijpkens, konferansier
Allerede som 11-åring ledet Arvid Engegård (f. 1963) sin første strykekvartett på turne, og samme år var han også solist med Bodø Byorkester. Da han var 14 år vant han NRK sin Ole Bull-konkurranse.
I dag opptrer han som både solist og kammermusiker, i tillegg til at han har en strålende karriere som dirigent, spesielt kjent for sin tilnærming til så vel wienerklassismen som nyere norsk musikk. Som dirigent er han hyppig gjest hos Oslo filharmonien, Stavanger Symfoniorkester, Kringkastingsorkesteret, Det norske Kammerorkester, Bergen Filharmoniske, Tromsø og Trondheim, Mozarteum Salzburg, Camerata Academica, Winterthur Symphony Orchestra, Camerata Bern, Ljubliana Philharmonic, Maribor Symfony Orchestra og mange av de svenske orkestrene. Hans store lidenskap er kammermusikk, noe som den kritikkerroste strykekvartetten Engegård – som han har startet og ledet – er et uttrykk for. Han er også kunstnerisk leder for Lofoten Internasjonale Kammermusikkfest.
Jean-Guihen Queyras er en av verdens fremste cellister. Han har en dyp lidenskap for både det klassiske repertoaret og moderne musikk, noe som gjør ham til en allsidig og dynamisk utøver på den internasjonale scenen.
Queyras begynte tidlig å studere cello ved Conservatoire de musique du Québec à Montréal og fortsatte sin utdanning ved prestisjetunge europeiske institusjoner, inkludert Hochschule für Musik Freiburg. Han har etablert seg som en fremragende solist og kammermusiker, og har opptrådt med ledende orkestre som Berliner Philharmoniker og London Symphony Orchestra, under dirigenter som Iván Fischer og Yannick Nézet-Séguin. Repertoaret hans spenner fra Bach og Beethoven til samtidskomponister som Philippe Schoeller. Han er også kjent for sine innspillinger, særlig av Bachs solosuiter og Haydns cellokonserter. Ved siden av sin utøvende karriere er han professor ved Hochschule für Musik Freiburg og en ettertraktet gjesteforeleser. Queyras er medlem av Ensemble Resonanz og har samarbeidet med ledende musikere som Alexander Melnikov og Isabelle Faust.