Program

Ligeti: Lontano
Berg: Sieben frühe Lieder
Strauss: Also sprach Zarathustra

Medvirkende

Pablo Gonzalez, dirigent
Ruby Hughes, sopran

Sted

Fartein Valen, Stavanger konserthus

Inn i musikken med Illmari Hopkins, kl 18.30 i VIP-rommet. 

I 1967 komponerte Ligeti Lontano, som er italiensk for “i det fjerne”, eller “langt borte”. Ligeti selv skildret Lontano som det å åpne opp og lukke igjen for barndommens drømmeverden. Ligetis musikk har en særegen karakter, hvor drivende skyer av teksturer, bygget opp av intrikate kanon, lager en følelse av distanse og fortryllelse. Han skaper også en gripende spenning i verkene sine som er favorisert av flere filmregissører: Lontano er blitt brukt i filmer som The Shining av Stanley Kubrick og Shutter Island av Martin Scorsese. Om det ikke akkurat er denne musikken, fornemmer man også Stanley Kubricks film 2001: En romodyssé over dette, med klangene, tettheten og de utenomjordiske “visjonene”.

Alban Bergs Sieben Frühe Lieder (Syv tidlige sanger) ble komponert mellom 1905 og 1908, en tid da han møtte sin fremtidige kone, Helene Nahowski. Det var også hun som i 1928 fikk sin mann til å returnere til komposisjonsarbeidet og bearbeide og orkestrere sanger fra tidligere år, da tonespråket hans fremdeles var tonalt og senromantisk. Berg betraktet ikke verket som en sangsyklus, selv om det er tydelige fellestrekk mellom de lidenskapelige, drømmende og kjærlige sangene. De avspeiler også Bergs personlige interpretasjon av tekstene fra de syv tyske poetene han valgte ut for sine sanger.

Strauss’ symfoniske dikt Also sprach Zarathustra fra 1895–96 innledes med musikkhistoriens kanskje mest velkjente åpningstakter, brukt i 2001: En romodyssé. Dette er en soloppgang til verdens skapelse, og det storslåtte orkesterverket er en fantasi over Nietzsches filosofiske bok Slik talte Zarathustra. Profeten Zarathustra forteller menneskene at Gud er død og at de gamle moralbegreper er overflødige. Målet var at mennesket skulle forbedre seg og til slutt bli til et overmenneske. Strauss plukket ut åtte temaer fra Nietzsches tekst, som utgangspunkt for sitt symfoniske dikt, og musikken skildrer menneskets utvikling fra sin opprinnelse frem til overmennesket.