Kveldens konsert kontrasterer verk av den høyromantiske, tyske komponisten Richard Wagner og den finske, nålevende komponisten Kaija Saarihao.

Inn i musikken kl. 18.30 v/ Kaija Saariaho

Konserten åpner med Wagners Lohengrin, som er basert på legenden om den hellige gral. Forspillet til akt 1 starter med skinnende fioliner i et høyt register, som rammer inn satsens tiltalende skjønnhet.

Kong Arthur og den hellige gral er også tema for Saariahos fiolinkonsert, Graal théâtre, fra 1994. Komponisten bruker bevisst de to begrepene «gral» og «teater» som referanse til den spenningen som kan oppstå mellom komponistens arbeid i komposisjonsprosessen og det teatralske aspektet i selve fremføringen. I dette verket kombinerer Saariaho akustiske instrumenter med elektronisk forlengelse, og stykket framtrer som en hyllest til det virtuose fiolinkonsertrepertoaret.

Wagners musikkdrama Tristan und Isolde er basert på en middelaldersk romanse og tragedie. Med verkets ekstreme kromatikk og endeløse deler med uoppløste spenningsakkorder, brakte Wagner harmonikken helt til grensene for oppløsningen av den klassiske musikkens tonalitet.

Saariahos verk har ofte skimrende, tette klangbilder som gjennomgår stadige forvandlinger. Dette hører vi også i Vers Toi Qui Es Si Loin (Mot deg så langt unna) for fiolin og orkester fra 2018, som anvender særlig fiolinens øverste register. Den stemningsfylte musikken bruker orkesterinstrumentene som et lydteppe, nesten som i en sverm bak fiolinen.

Saariahos Lumière et Pesanteur (Lys og tyngde) er et kort orkesterverk fra 2009, som var en gave til Saariahos gode venn og dirigent Esa-Pekka Salonen. Verket er et instrumentalt ekstrakt av oratoriet La Passion de Simone, som beskriver livet til den franske filosofen og aktivisten Simone Weil. Musikken gir lytterne en skinnende klangverden, hvor lyse klangfarger veksler med mørke nyanser.

Temaet for Wagners Tannhäuser-ouverture er kampen mellom den rene og den profane kjærligheten, og forløsningen gjennom kjærlighet. Ouverturen bruker hele uttrykksskalaen, og med det majestetiske pilegrimskoret, gir det oss en ruvende avslutning på kveldens konsert.

Clément Mao-Takacs, dirigent
Aleksi Barrière, manus og regi
Peter Herresthal, fiolin
Thomas Kellner, skuespiller
Étienne Exbrayat, lysdesign
Produksjon, konsept og gjennomføring av La Chambre aux échos

Wagner: Lohengrin, forspill akt I
Saariaho: Graal théâtre
Wagner: Tristan og Isolde, forspill
Saariaho: Vers toi qui es si loin
Saariaho: Lumière et Pesanteur
Wagner: Tannhäuser, overture