Da de store norske komponistene fra 1900-tallet lette etter sitt eget musikalske språk, fant de det ved å samle folkemusikk. Men hvordan ville det høres ut om Grieg, Svendsen eller Halvorsen skulle samle folkemusikk i Norge i dag?

Gisle Kverndokk forteller: – Det bor hele 189 nasjonaliteter i Stavanger-regionen. Stavanger Symfoniorkester ønsket å lage symfonisk musikk basert på folkemusikk fra de ulike etniske gruppene som bor her. På denne måten reflekterer orkesteret over ulike kulturer i vårt moderne samfunn.  Det skulle bli et stort orkesterverk, og jeg ble veldig glad for å bli invitert inn i samarbeidet. Jeg var fri til å gjøre hva jeg ville med materialet, og jeg ønsket umiddelbart å skrive en slags konsert for orkester, hvor jeg kunne fokusere på alle de ulike instrumentgruppene, for å vise orkesterets mangfoldige klanglige spekter.

Det var en stor jobb å transkribere alt. Jeg gikk gjennom over to timer med innspilt musikk. Og jeg ble helt forelsket i materialet. Musikken var fantastisk, med så mye følelser, glede, stolthet og integritet. Noe av musikken var lett å transkribere, men det var også noen virkelige utfordringer, og jeg bestemte meg for at versjonene mine ikke alltid kunne være så nøyaktige.  Det måtte være litt annerledes, også fordi det ikke skulle bli framført på de opprinnelige folkemusikkinstrumentene. Jeg ønsket å vise hvordan jeg opplevde musikken da jeg først hørte den, og hvordan jeg kunne forvandle den til en fargerik orkesterpalett.

Jeg begynte å se noen sammenhenger tematisk: Noen av sangene handlet om havet, noen om kjærlighet, noen om Gud, bryllup og begravelser. Da jeg begynte å organisere materialet etter disse temaene, var det enkelt å foreta valg, og jeg endte opp med å bruke musikk fra alle landene som var representert i opptaket: Norge, Sverige, Polen, Hellas, Kurdistan, Madagaskar, Eritrea, Kina, Afghanistan, Iran, Cuba og Venezuela.

Etter en stund følte jeg at all denne musikken ble min egen, at materialet ikke lenger kom fra forskjellige deler av verden, men hadde blitt et bredt spekter av vakre melodier og rytmer som levde sine egne liv i hodet mitt. Alt falt på plass og stykket skrev seg nesten selv. Jeg innså at verket måtte kalles Symfoniske danser. Det er nesten som en symfoni, men alle satsene har dans i seg.

SYMPHONIC DANCES er skrevet for Stavanger Symfoniorkester i anledning Grunnlovsjubileet 2014, med støtte fra Kulturrådet, og lanseres på eget plateselskap, SSO Recordings, fredag 5. oktober 2018.