Britten & Sjostakovitsj
Britten & Sjostakovitsj
Velkommen til konsert med musikk av Benjamin Britten og Dmitrij Sjostakovitsj.
Inn i musikken – velkommen til gratis verkorientering kl. 18:30 med Timothy Miller.
Årets siste hovedseriekonsert utspiller seg i årene før og under annen verdenskrig. Pasifisten Benjamin Britten luktet tidlig lunten og reiste til USA i 1938, mens Dmitrij Sjostakovitsj, som slettes ikke kunne reise noe sted under Stalins klør, havnet midt i infernoet. Ut av dette sprang noen av hans mest gripende verk.
Benjamin Brittens eneste fiolinkonsert er ung, fremadstormende musikk skrevet kort tid etter ankomst USA. Som vanlig dypper eklektikeren Britten tærne i opptil flere musikalske basseng. De dumpe paukeslagene i åpningen kan være et vink til Beethovens fiolinkonsert som også begynner med asketiske paukeslag, men ellers er satsen uttrykkssterk, med brede, romantiske strøk. Mellomsatsen har utvilsomt lånt øre til Prokofievs ny-klassisisme med sin gnistrende påståelighet, mens finalen er en passacaglia, en barokk form hvor en basslinje durer i bunnen mens alt mulig utfolder seg over den; sanger, danser og marsjer.
Dmitrij Sjostakovitsj skrev selv konsertomtale til sin åttende symfoni fra 1943, og det er interessant lesning:
“Verket er tragisk og dramatisk, men i det store og hele er det optimistisk og livsbejaende. Første sats er en lang adagio med et veldig klimaks. Andre sats er en marsj med elementer av scherzo, mens den tredje er en energisk marsj. Til tross for sitt marsjpreg er atmosfæren i fjerde sats mørk og dyster. Finalen er lys og frisk, nærmest pastoral, med preg av folkemusikk og dans.»
Enten er det noe som mangler her, eller så er vi så vant med å tillegge Sjostakovitsj’ musikk så mye symbolikk at vi ser doble bunner overalt. Fasiter finnes det få av i musikk.
Første sats er en knapp halvtime lang, nærmest en symfoni i seg selv, hamrende og insisterende til å begynne med, men ofte med et dempet, fortvilet preg. Det er nesten så Sjostakovitsj behøver ikke én, men to scherzosatser for å kjøle ned musikken. Og mens den første scherzoen er temmelig underholdende, har den andre et grelt, maskinelt preg. Den leder direkte inn i fjerdesatsens grufulle akkorder. Marsjen Sjostakovitsj snakker om virker fjern, vi befinner oss i en trist, forlatt verden. Finalen er svalere, men det lyse og friske Sjostakovitsj snakker om er heller som en enslig rose på en soldats grav.
Benjamin Britten: Konsert for fiolin
Dmitrij Sjostakovitsj: Symfoni nr. 8
Andris Poga, dirigent
Simone Lamsma, fiolin
Tobias Staub, konsertmester
Andris Poga har vært sjefdirigent for SSO fra sesongen 2021/2022. Fra 2013 til 2021 var han musikksjef for Latvias nasjonale symfoniorkester, og han fortsetter å samarbeide med LNSO som kunstnerisk rådgiver.
Høydepunkter de siste årene har inkludert konserter med ledende orkestre i Tyskland, Frankrike, Italia, Japan og Skandinavia. Etter de første vellykkede samarbeidene har han blitt en fast gjest ved NDR Elbphilharmonie Orchester Hamburg, WDR Sinfonieorchester Köln, Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, NHK Symphony Orchestra Tokyo og mange flere. Han har også dirigert Tonhalle-Orchester Zürich, Gewandhausorchester, Accademia Nazionale di Santa Cecilia, Royal Philharmonic Orchestra, Hong Kong Philharmonic, Sydney Symphony, Dallas Symphony.
I tillegg til å spille seriekonserten med SSO og LNSO denne sesongen, skal han bl.a. tilbake til Orchestre National de France, WDR Sinfonieorchester, NDR Elbphilharmonie Orchester, Konzerthausorchester Berlin, Hamburg Symphoniker, i tillegg til debuter med Islands symfoniorkester, Turku filharmoniske orkester, Düsseldorfs symfoniorkester og andre orkestre i Europa og Japan. Blant de fremtredende solistene han skal samarbeide med finner vi Frank Peter Zimmermann, David Fray, Jan Lisiecki, Jean-Guihen Queyras, og sangerne Julia Bullock, Miina-Liisa Värelä, Alfred Walker.
I 2010 vant Andris Poga førsteprisen i Evgeny Svetlanov International Conducting Competition, noe som førte ham inn på den internasjonale scenen. Han ble assistent for Paavo Järvi ved Orchestre de Paris og fungerte også som assistentdirigent for Boston Symphony Orchestra.
Andris er utdannet fra dirigentavdelingen ved Jāzeps Vītols Latvian Academy of Music. Han studerte filosofi ved Universitetet i Latvia og dirigering ved Universität für Musik und darstellende Kunst Wien.
Den nederlandske fiolinisten Simone Lamsma har høstet stor anerkjennelse for sitt uttrykksfulle og intenst nærværende spill, og regnes som en av de mest slående og fengslende musikerne i sin generasjon. Hun har opptrådt som solist med en rekke ledende orkestre verden over, deriblant New York Philharmonic, Chicago Symphony Orchestra, Royal Concertgebouw Orchestra, London Symphony Orchestra, San Francisco Symphony, Oslo-Filharmonien og Wiener Symphoniker, og samarbeidet med dirigenter som Jaap van Zweden, Paavo Järvi, Antonio Pappano, Simone Young og Yannick Nézet-Séguin. Innspillingene hennes inkluderer verk av Rautavaara, Shostakovich og Gubaidulina, og hun har mottatt stor ros for både orkester- og kammermusikkinnspillinger. Lamsma er Fellow ved Royal Academy of Music i London, en ære som gis til fremragende tidligere studenter.