Program

Arthur Honegger (1892-1955):
Pastorale d’été, Poème symphonique, H. 31 (1920)10 min.
(medvirkende annonseres)

Witold Lutosławski (1913-1994):
Dance Preludes (1954)10 min.
Allegro molto
Andantino
Allegro giocoso
Andante
Allegro molto
(medvirkende annonseres)

Franz Schubert (1797-1828):
Strykekvartett nr. 14 i d-moll. "Døden og piken", D. 810 (1824) 37 min.
Allegro
Andante con moto
Scherzo. Allegro molto - Trio
Presto

Ivana Jasova, fiolin
Åsne Fluge James, fiolin
Elisabet Skaar Sijpkens, bratsj
Liv Opdal, cello

Sted

Fartein Valen, Stavanger konserthus

Arthur Honegger var en fremtredende medlem av Les Six, og denne komposisjonen var en av hans tidlige suksesser. «Pastorale d’été» mottok en Prix Verley fra publikum, som vurderte nye verk etter premierer. Verket, med undertittelen «Poème symphonique», er for et kammerensemble bestående av strykere, enkle treblåsere og horn. Det åpner med et vakkert, svevende tema først gitt til hornet, deretter overtatt av strykerne. Instrumenteringen, spesielt for horn, fløyte og klarinett, er enkel, men perfekt tilpasset det pastorale temaet. Midtseksjonen er livlig og fargerikt orkestrert. Hovedtemaet vender tilbake og avslutter stykket i samme fredelige, romantiske stil som åpningen.

Dance Preludes av Witold Lutosławski består av fem korte, kontrastfylte satser basert på folkesanger fra Nord-Polen. Den opprinnelige versjonen av verket ble komponert i 1954 for klarinett og piano. Senere ble stykket revidert for kammerensemble og igjen for orkester.

På 1800-tallet var døden et populært tema i romantisk kunst og musikk, hvor den ble sett på som fredfull og forløsende. Franz Schubert, som led av syfilis, uttrykte i mars 1824 sin egen lengsel etter døden. Samme måned fullførte han strykekvartetten i D-moll, «Døden og piken», basert på temaet fra hans sang med samme navn.

Kvartetten regnes som et av Schuberts fremste kammerverk og inneholder dype emosjonelle og programmatiske elementer. Den første satsen starter kraftfullt med tematiske og rytmiske strukturer, inkludert en karakteristisk rytme med en firedelsnote etterfulgt av triolåttendedeler. Den andre satsen, et Andante con moto, introduserer «død»-temaet fra sangen, etterfulgt av fem variasjoner som holder seg nær originalen. Den tredje satsen, en kort scherzo, fungerer som en bro til den intense finalen. Finalen er rytmisk utfordrende og driver verket mot en dramatisk avslutning med bruk av punkterte rytmer som gir en følelse av ubønnhørlig fremdrift.

 

I Kammerfest i Valen-serien møter du musikere fra SSO. Her spiller de musikk de selv har valgt ut.

Som publikum inviteres du til å sitte rundt musikerne på podiet, samt på korbalkongen. Du kommer ekstra tett på framførelsen, og konsertopplevelsen blir personlig og unik.