Program

Arthur Honegger (1892-1955):
Pastorale d’été, Poème symphonique, H. 31 (1920)10 min.

Witold Lutosławski (1913-1994):
Dance Preludes (1954)10 min.
Allegro molto
Andantino
Allegro giocoso
Andante
Allegro molto

Morten Wensberg, dirigent
Aya Muraki, fiolin
Chao-Kai Lin, fiolin
James Herstatt, bratsj
Jaakko Pulakka, cello
Igor Eliseev, kontrabass
Kristin Hammerseth, fløyte
Yurie Aramaki, obo
Ben Aldren, klarinett
Johannes Herjö, fagott
Andrea Wensberg, horn

Franz Schubert (1797-1828):
Strykekvartett nr. 14 i d-moll. "Døden og piken", D. 810 (1824) 37 min.
Allegro
Andante con moto
Scherzo. Allegro molto - Trio
Presto

Ivana Jasova, fiolin
Dunja Bontek, fiolin
Elisabet Skaar Sijpkens, bratsj
Liv Opdal, cello

Sted

Fartein Valen, Stavanger konserthus

Arthur Honegger var et fremtredende medlem av Les Six, og denne komposisjonen er en av hans tidlige suksesser. Verket, med undertittelen «Poème symphonique», er komponert for kammerensemble bestående av strykere, treblåsere og horn. Det åpner med et vakkert horn-tema som overtas av strykerne. Instrumenteringen, spesielt for horn, fløyte og klarinett, er enkel, men perfekt tilpasset det pastorale temaet. Midtseksjonen er livlig og fargerikt orkestrert. Hovedtemaet vender tilbake og avslutter stykket i samme fredelige, romantiske stil som åpningen.

Dance Preludes av Witold Lutosławski består av fem korte, kontrastfylte satser basert på folkesanger fra Nord-Polen. Den opprinnelige versjonen av verket ble komponert i 1954 for klarinett og piano. Senere ble stykket revidert for kammerensemble og igjen for orkester.

På 1800-tallet var døden et populært tema i romantisk kunst og musikk, hvor den ble sett på som fredfull og forløsende. Franz Schubert, som led av syfilis, uttrykte i mars 1824 sin egen lengsel etter døden. Samme måned fullførte han strykekvartetten i D-moll, «Døden og piken».

Kvartetten regnes som ett av Schuberts fremste kammerverk. Den bærer samme navn som romansen Schubert komponerte i 1817 til tekst av Matthias Claudius. Kvartetten starter kraftfullt både tematiske og rytmisk, mens den andre satsen, Andante con moto, introduserer dødstemaet fra romansen, etterfulgt av fem variasjoner. Den tredje satsen, en kort scherzo, fungerer som en bro til den intense finalen. Finalen er rytmisk utfordrende og driver verket mot en dramatisk avslutning med bruk av punkterte rytmer som gir en følelse av ubønnhørlig fremdrift.

 

I Kammerfest i Valen-serien møter du musikere fra SSO. Her spiller de musikk de selv har valgt ut.

Som publikum inviteres du til å sitte rundt musikerne på podiet, samt på korbalkongen. Du kommer ekstra tett på framførelsen, og konsertopplevelsen blir personlig og unik.