Beethovens niende
Beethovens niende
Et av musikkhistoriens største mesterverk – fortsatt like gripende 200 år etter at det ble komponert.
Gudegnist som ei kan slukne,
fra Elysium du kom!
Nu betrer vi, gledesdrukne,
himmelske, din helligdom.
Ved din trollmakt sammenbindes
alt som strengt var splittet ad;
brødre blir vei, som beskinnes
av ditt milde strålebad.
Slik klinger det i André Bjerkes geniale oversettelse av Friedrich Schillers «Til gleden», skrevet i 1785. Fra brevveksling vet vi at Beethoven allerede som ung mann i 1793 la sin elsk på Schillers dikt, og var fast bestemt på å tonesette det. Men hvordan? I sin Fantasi for klaver, kor og orkester fra 1808 introduserer Beethoven for første gang menneskestemmen i et konsertant verk, og det med et tema som ikke er rent lite beslektet med det som skulle komme i hans 9. symfoni.
Beethoven fullførte sine to første symfonier da 1800-tallet var så vidt i gang. Dette er glitrende, småfrekk musikk fra en ung mann som var seg bevisst arven fra Haydn og Mozart. Men med Eroica-symfonien fra 1804 introduseres en ny tid. I verket som opprinnelig var tilegnet Napoleon opplever vi for første gang symfonien som et stort, episk drama, et drama som skulle favne alt livet hadde å by på, som Gustav Mahler senere uttrykte det.
Det var Philharmonic Society of London som bestilte symfonien av Beethoven i 1817. Arbeidet gikk langsomt, og først i 1822 var en første variant ferdig. Her var finalen rent instrumental. Så hvorfor gikk Beethoven til det revolusjonerende skritt å innlemme solister og kor i en symfoni? Den åpenbare forklaringen er at finalen krevde ytterligere saft og kraft, og sommeren 1823 så den endelige versjonen dagens lys. Etter 30 års grubling fant Beethoven og Schiller hverandre, og det finnes vel knapt ord som kan uttrykke hva dette har gitt oss musikalsk og menneskelig. Men selv uten finalen er dette en symfoni av makeløs kraft. Den dunkle og knurrende åpningssatsen, den staccatoskarpe scherzoen, brukt så glimrende av Stanley Kubrick i «Clockwork Orange». Men i tredjesats er det som om Beethoven sier til musikken: «La det bli lys!», en av disse satsene som bare skulle vare evig.
Finalen åpner med dissonanter og tumulter. Et huggete tema fjerner oss fra tredjesatsens skjønnhet og fragmenter fra de tre foregående satsene kastes rundt. Temaet vi har ventet på introduseres lavmælt i cello og kontrabass, før Beethoven fyller på med flere og flere instrumenter, det beveger seg fra det rørende vakre til det majestetiske når hele orkesteret setter inn. Men Beethoven er ikke ferdig med åpningens kaos; det gjentas, før alt avbrytes av bass-sangeren, og her er det Beethoven selv som har skrevet teksten: «O venner! Ikke disse toner! La oss heller istemme; gledelig og frydefullt!» Ikke lenger introduseres koret, selv om vi må vente en liten stund før koret setter inn med Schillers hyllest til mennesket, menneskeheten og brorskap mennesker mellom.
Christian Ihle Hadland
Ludwig van Beethoven: Symfoni nr. 9
Andris Poga, sjefdirigent
Marita Sølberg, sopran
Kristina Hammarstrøm, mezzosopran
Bror Magnus Tødenes, tenor
Timo Riihonen, baryton
Valen Vokalensemble
Oddgeir Kjetilstad, kordirigent
Stavanger Symfonikor
Kersti Ala-Murr, kordirigent
Francesco Ugolini, konsertmester
Elisabet Skaar Sijpkens, konferansier
Konserten spilles uten pause.
Andris Poga har vært sjefdirigent for SSO fra sesongen 2021/2022. Fra 2013 til 2021 var han musikksjef for Latvias nasjonale symfoniorkester, og han fortsetter å samarbeide med LNSO som kunstnerisk rådgiver.
Høydepunkter de siste årene har inkludert konserter med ledende orkestre i Tyskland, Frankrike, Italia, Japan og Skandinavia. Etter de første vellykkede samarbeidene har han blitt en fast gjest ved NDR Elbphilharmonie Orchester Hamburg, WDR Sinfonieorchester Köln, Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, NHK Symphony Orchestra Tokyo og mange flere. Han har også dirigert Tonhalle-Orchester Zürich, Gewandhausorchester, Accademia Nazionale di Santa Cecilia, Royal Philharmonic Orchestra, Hong Kong Philharmonic, Sydney Symphony, Dallas Symphony.
I tillegg til å spille seriekonserten med SSO og LNSO denne sesongen, skal han bl.a. tilbake til Orchestre National de France, WDR Sinfonieorchester, NDR Elbphilharmonie Orchester, Konzerthausorchester Berlin, Hamburg Symphoniker, i tillegg til debuter med Islands symfoniorkester, Turku filharmoniske orkester, Düsseldorfs symfoniorkester og andre orkestre i Europa og Japan. Blant de fremtredende solistene han skal samarbeide med finner vi Frank Peter Zimmermann, David Fray, Jan Lisiecki, Jean-Guihen Queyras, og sangerne Julia Bullock, Miina-Liisa Värelä, Alfred Walker.
I 2010 vant Andris Poga førsteprisen i Evgeny Svetlanov International Conducting Competition, noe som førte ham inn på den internasjonale scenen. Han ble assistent for Paavo Järvi ved Orchestre de Paris og fungerte også som assistentdirigent for Boston Symphony Orchestra.
Andris er utdannet fra dirigentavdelingen ved Jāzeps Vītols Latvian Academy of Music. Han studerte filosofi ved Universitetet i Latvia og dirigering ved Universität für Musik und darstellende Kunst Wien.
Den tidligere vinneren av Tom Wilhelmsens opera- og ballettpris og Dronning Sonja Internasjonale Musikkonkurranse jobbet to år ved Operaen i Stuttgart før hun i 2008 ble en av Nasjonaloperaens faste solister. Her har hun gjort seg bemerket i roller som Pamina i Tryllefløyten, Donna Elvira i Don Giovanni, Giulietta i en konsertant oppføring av I Capuleti e i Montecchi, Kathrine Sigismund i Den fjerde nattevakt, Female Chorus i The Rape of Lucretia, Nedda i Pagliacci, Antonia i Hoffmanns eventyr, Solveig i Jüri Reinveres Peer Gynt og grevinnen i Figaros bryllup. Sistnevnte rolle debuterte hun også med ved La Fenice i Venezia.
Hun har sunget ved de anerkjente operafestivalene i Salzburg og Glyndebourne, og turnert i en rekke land som Solveig i Peer Gynt. Hun har også sunget Mimì i La boheme ved Wien Staatsoper og Pamina i Tryllefløyten ved Los Angeles Opera.
I mars 2016 kom Marita Sølbergs solo-cd, Opera Arias, som har fått kritikerne til å hente frem superlativene.
I 2022 sang hun med SSO på 10-årsjubileet til Stavanger konserthus.
Den svenske mezzosopranen Kristina Hammarström er en allsidig og internasjonalt anerkjent artist, kjent for sitt rike repertoar som spenner over opera, kammermusikk, vokale symfoniske verk og tidlig musikk. Hun har opptrådt på noen av verdens mest prestisjefylte scener, inkludert Teatro alla Scala, Staatsoper Wien og Opéra National de Paris.
Den norske tenoren Bror Magnus Tødenes regnes som en av Skandinavias mest fremragende vokaltalenter. Han debuterte profesjonelt i opera allerede som 21-åring, og har siden sunget ledende roller ved anerkjente operahus som Wiener Staatsoper, Opéra de Lyon, Théâtre du Capitole de Toulouse og Opéra national de Paris. Repertoaret hans inkluderer roller som Ismaele, Macduff, Lensky, Tamino, Rodolfo og Alfredo, med opptredener blant annet ved Den Norske Opera, Malmö Opera og Kungliga Operan i Stockholm. Han har også gjestet Salzburg-festivalen under Riccardo Muti og sunget tittelrollen i La Clemenza di Tito ved Nasjonalteatret i Praha. Tødenes’ debutalbum Remembering Jussi fikk strålende kritikker og ble nominert til Spellemannprisen. Han har mottatt flere utmerkelser, blant annet førstepris og publikumspris i Renata Tebaldi-konkurransen, og er den yngste som har mottatt Erling Kroghs stipend fra Den Norske Opera.
Timo Riihonen er en av de mest interessante unge bassene som har kommet fra Finland de siste årene. Han har allerede sunget i viktige operahus og konsertsaler rundt om i verden, inkludert Teatro alla Scala, Berlin Staatsoper, Zürich Opera House, Bayreuther Festspiele, Berlin Philharmonic og Moskva Philharmonic. Riihonen har opptrådt i en rekke roller, bl.a. som Sarastro, Daland, King Mark, Fafner, Fasolt, Hunding, Il Commendatore og Rocco. Timo Riihonen har en lidenskap for opera og kammermusikk. De siste årene har han vært fast gjest på Kuhmo Chamber Music Festival, og opptrådt med de beste musikerne i verden.
Valen vokalensemble er et ensemble med røtter i vestlig kunstmusikk, og består av profesjonelle sangere fra Tysvær i nord til Egersund i sør med erfaring fra ensembler som Det norske solistkor, Kilden vokalensemble, Trondheim Vokalensemble, Den norske operas kor, Nordic Voices og Trio Mediæval. Ensemblet ønsker å være et tilskudd til regionens profesjonelle kulturliv, og å skape en attraktiv arbeidsplass for profesjonelt utøvende sangere i regionen.
Valen vokalensemble og Stavanger symfoniorkester har inngått en intensjonsavtale om samarbeid for å utvikle Valen vokalensemble til et sterkt regionalt vokalensemble. Kunstnerisk leder for Valen vokalensemble er Jorunn Lovise Husan.
November 2022 ga ensemblet ut sin første utgivelse «Jeg synger julekvad», innspilt på Utstein kloster.
Foto: Tord Paulsen
Stavanger Symfonikor ble stiftet i 1974 og er et amatørkor besående av 90 medlemmer. Koret medvirker på fremføringer av store orkesterverk som innbefatter kor i samarbeid med Stavanger Symfoniorkester, og har også egne a capella-konserter. Kersti Ala-Murr er kordirigent og SSOs pianist, Ida Mo Schanche, er fast repetitør.